En miljon kronor i extra stöd till närings- och föreningsliv

Södra Dalarnas Sparbank har avsatt 1 miljon kronor till extra stödinsatser med anledning av att närings- och föreningsliv i vår bygd drabbas hårt av Coronavirusets konsekvenser.

Stödinsatserna ska stärka den allmänna samhällsutvecklingen och riktar sig till näringslivsorganisationer samt kultur- och idrottsföreningar i Avesta, Hedemora och Säters kommun.

Verksamheten ska ha påverkats allvarligt ekonomiskt av coronavirusets följder. Det kan handla om intäktsbortfall, utökade kostnader för inställda arrangemang som skulle skett i närtid eller akuta stödinsatser mot företag.

-Många påverkas av Coronavirusets effekter och för oss är det självklart att visa vårt engagemang och göra samhällsnytta i såväl goda som dåliga tider. Vi hoppas att vår extra miljon kan bidra till att lokala verksamheter som är viktiga för människors välmående och en attraktiv bygd kan finnas kvar. De pengar vi ger ska gå till allmän nytta därför kanaliserar vi dem via föreningar och organisationer som i sin tur ger stöd till näringsliv, kultur och idrott, säger Jonas Nyberg, VD för Södra Dalarnas Sparbank.

Ansökan kan göras till och med den 30 maj 2020. Ansökningarna behandlas löpande. För mer information och ansökan, se http://www.sodradalarnassparbank.se/samhallsnytta/miljonen

För mer information

Therese Oljans Backlin, marknadsansvarig Södra Dalarnas Sparbank, tel. 0225-358 20, therese.oljans@sodradalarnassparbank.se