Hjärtstartare i gåva till Hedemora, Avesta och Säters kommun tryggar fler evenemang

Pressinbjudan

Nu ska fler kommuninvånare kunna känna sig trygga. Den 20 mars ger
Södra Dalarnas Sparbank två hjärtstartare vardera i gåva till Hedemora, Avesta och Säters kommun. Hjärtstartarna ska användas för utlåning till föreningar och i kommunernas offentliga lokaler.

Varje år drabbas ungefär 10 000 människor i Sverige av plötsligt hjärtstopp i samhället. För varje minut som går vid ett hjärtstopp minskar chansen att överleva med ca 10 %. I nuläget överlever bara cirka 500, fler hjärtstartare i samhället kan bidra till att fler räddas.

- Vi vill öka tryggheten lokalt och bidra till att fler liv kan räddas. Genom att vi nu gör det möjligt för föreningar att låna hjärtstartare kan ännu fler lokala platser och evenemang göras hjärtsäkra. Vi ska även utbilda vår egen personal och en av hjärtstartarna kommer finnas i vår banklokal, säger Therese Oljans Backlin, marknadschef på Södra Dalarnas Sparbank.

Mottagande av hjärtstartare, onsdagen den 20 mars

• Säter – kl.09.00, Rådhuset i Säter, Gunnar Lennhed, vik. säkerhetssamordnare, medverkar.
  • Hedemora – kl.10.00, Kommunens reception, Peter Jonsson, personalchef och Anna Back Matti, receptionist, medverkar.
  • Avesta – kl.11.00, Avesta bibliotek, Lars-Åke Everbrand, Chef kultur och fritid, Lena Mattsson, hälsosamordnare och Sofia Lygdman, folkhälsostrateg, medverkar.

Gösta Ljungberg från Civilförsvarsförbundet i Hedemora medverkar vid utdelningen i alla kommuner.

Utlåning av hjärtstartare
Föreningar kommer att kunna boka och låna hjärtstartare på följande platser:

• Säter - Rådhuset
  • Hedemora - kommunens reception
  • Avesta – Biblioteket

Civilförsvarsförbundet kommer att utbilda personalen på de ställen där hjärtstartarna placeras.

Therese Oljans Backlin, marknadschef Södra Dalarnas Sparbank
tel. 0225-358 20 eller 070-240 69 14, therese.oljans@sodradalarnassparbank.se