Ny VD Södra Dalarnas Sparbank

I samband med bankens 175-års jubileum skrivs ny historia när Mirja Herrdin utses till ny verkställande direktör för Södra Dalarnas Sparbank. När hon tillträder
den 1 oktober 2012, gör hon det som bankens första kvinnliga VD.

- Jag är mycket glad över att ha fått förtroendet att leda Södra Dalarnas Sparbank som har en stark position på den lokala marknaden. För mig står sparbanken för trygghet och personliga relationer och jag tilltalas av sparbanksidén och bankens betydelse för den lokala utvecklingen.
Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med engagerade medarbetare och att fortsätta skapa tillväxt för kunderna, Södra Dalarna och banken, säger Mirja Herrdin.

Mirja har lång erfarenhet av ledande befattningar inom näringslivet, senast som informationsdirektör för den börsnoterade norska finanskoncernen Acta Holding ASA där hon arbetat med att utveckla företaget, dess kommunikation och information. Dessförinnan har hon arbetat som kommunikationschef och kontorschef inom samma koncern och som platschef för TV4 Sverige AB.

- Mirjas erfarenhet av att leda och styra en organisation strategiskt och kommunikativt är till stor nytta i en tid då vi har hög tillväxt och vi utvecklar våra tjänster. Mirja har stor förståelse för de utmaningar och möjligheter som Södra Dalarnas Sparbank står inför och kommer att leda banken i en spännande tid. Dessutom är det trevligt att vi skriver ny historia under vårt 175-års jubileum genom att anställa den första kvinnliga VD:n i bankens historia, säger Örjan Andersson styrelseordförande i Södra Dalarnas Sparbank.

För mer information
Örjan Andersson, ordförande Södra Dalarnas Sparbank. tel. 070-691 56 36, e-post orjanan@bahnhof.se

• ny vd
  • dalarna
  • bank
  • mirja herrdin

Södra Dalarnas Sparbank är Dalarnas äldsta bank, grundad 1837. Banken är en Sparbank. Det betyder att vinstmedlen stannar kvar i banken och används till ändamål som utvecklar samhället och näringslivet i Avesta, Hedemora och Säter. Södra Dalarnas Sparbank har sitt huvudkontor i Hedemora och filialer i Stora Skedvi och Långshyttan. Banken har 51 anställda och en affärsvolym på drygt 7,5 miljarder kronor. Södra Dalarnas Sparbank bedriver ett aktivt miljöarbete och är sedan 2004 en miljöcertifierad bank. 26 huvudmän är bankens högsta beslutande organ. Sammanlagt 13 huvudmän utses av kommunfullmäktige i Avesta, Hedemora och Säters kommun. De politiskt valda huvudmännen väljer i sin tur 13 huvudmän.

www.sodradalarnassparbank.se