Södra Dalarnas Sparbank medverkar i Almedalen

Samtal mellan Mirja Herrdin, Vd Södra Dalarnas Sparbank och Öivind Neiman, Vd Sparbankernas Riksförbund under Almedalsveckan 2014

Bankens Vd Mirja Herrdin och personalchef Catarina Wahlert finns på plats i Almedalen för att tillsammans med Sparbankernas Riksförbund och andra sparbanker sprida kunskap om Sparbankerna och visa att en sparbank är så mycket mer än en vanlig bank. Det finns studier som visar att närvaron av lokala sparbanker bidrar till en bättre kapitaltillgång för mindre och medelstora företag och därmed mer välmående samhällen där människor vill leva och verka. Att ta vara på hela landets potential och skapa förutsättningar för ökat företagande, att öka växtkraften även bortom storstäderna är därmed viktigt.

Sparbankerna tycker att Sverige behöver konkurrens på bankmarknaden och att mångfald också bland storlek och associationsform är en tillgång för Sverige. Därför ställer vi oss frågan varför det är nödvändigt med regelverk som missgynnar mindre banker och snedvrider konkurrensen när banksektorn regleras alltmer i finanskrisens kölvatten. För att sätta ett större fokus på dessa frågor arrangerar Sparbankerna och Sparbankernas Riksförbund ett antal aktiviteter under Politikerveckan i Almedalen som lyfter dessa frågor.

Från Södra Dalarnas Sparbank kommer Vd Mirja Herrdin att delta vid nedanstående tillfällen under veckan:

TISDAG 30/6 KL 16.00–16.15

HETA STOLEN i Sparbankernas tält på Hamnplan plats 239

Framgångsrik integration – hur lyckas vi med det?

Hur tar vi bättre tillvara på resurserna och skapar lyckad integration? Hur jobbar AF med etableringsuppdraget? Ta del av några goda exempel.

MEDVERKANDE: Payam ”Peppe” Boroodjeni, platschef, Fryshuset Husby. Per Ibertsson, verksamhetssamordnare Integration och Etablering, Arbetsförmedlingen

ONSDAG 1/7 KL 12.00–13.00

SEMINARIUM Strandgatan 17, trädgården. Vi bjuder på soppa till de 50 första

Framgångsrik integration – mer verkstad och mindre snack?

Vi vill visa på ”de goda exemplens makt” för att skapa engagemang och utveckla integrationsarbetet i Sverige. Hur tar vi bättre tillvara på resurserna och skapar integration? Hur gör politiken för att stötta de goda exemplen och ta till vara på all kunskap och engagemang som finns i landet? Nyanlända behöver jobb/sysselsättning, bostad och svenskundervisning. Hur får de tillgång till detta? Vad kan företag, politiker, organisationer och privatpersoner

göra för att underlätta integrationen i Sverige?

MEDVERKANDE: Mari-Louise Wernersson, kommunstyrelsens ordförande, Falkenbergs Kommun. Payam ”Peppe” Boroodjeni, platschef, Fryshuset Husby. Raimo Pärssinen, ordförande, Arbetsmarknadsutskottet. Elin Bergkvist,

biträdande chef, Arbetsförmedlingens ledningsstab. Kjell-Åke Nilsson, vice vd, affärsutveckling & samhälle, Sparbanken Nord

TORSDAG 2/7 KL 17.00–17.15

HETA STOLEN i Sparbankernas tält på Hamnplan plats 239

Från sommarlov till framgångsrik företagare?

Varför slappa på sommarlovet när du kan förverkliga din företagsidé? Sommarlovsentreprenör är ett sätt att prova på och lära sig mer om företagande.

MEDVERKANDE: Tommy Vince, entreprenör, EKO vågen. Joacim Lindgren, vd, Sörmlands Sparbank

FREDAG 3/7 KL 12.00–13.00

SEMINARIUM Strandgatan 17, trädgården. Vi bjuder på soppa till de 50 första

Lokalt ledarskap för milleniegenerationen

Är lokalt ledarskap detsamma som modernt ledarskap för milleniegenerationen? Vilka företag lockas de unga av? Nya generationer tar över familjeföretag och kommer med nya värderingar. I IBMs rapport från 2014 framgår

att milleniegenerationen har stark digital närvaro men värdesätter de lokala fysiska mötesplatserna. Viktigt för dem är etik, moral och ärlighet. Samhällsengagemang är viktigt och går inte att köpa sig till. Vad innebär det för företag och dess ledare?

MEDVERKANDE: Li Skarin, vd och grundare, Massa Media AB. Olle Fack, ledarskapsutbildare, Train2Lead AB. Inger och Eva Gustafsson, Bovalls Dörrbyggeri. Anders Thorson, vd, Hälsinglands Sparbank

FREDAG 3/7 KL 14.00–14.15

HETA STOLEN i Sparbankernas tält på Hamnplan plats 239

Vilken effekt har drogkontrakt på grupptryck och ungas inställning till droger och alkohol?

Elever skriver kontrakt i 7:an på att avstå från droger, alkohol och tobak under högstadietiden. Hur påverkar det elev, föräldrar, skola och samhälle?

MEDVERKANDE: Henrik Kördel, vd, Sparbanken i Karlshamn. Staffan Hübinette, lärare och författare, Riksförbundet Narkotikafritt Samhälle/Narkotikafri skola

För mer information kontakta Vd Mirja Herrdin, telefon 070-344 44 17