Kaliffa och Top Cats klara för årets sommarkonserter i centrum

Sommaren 2018 bjuder Södertälje Centrum boende och besökare på två maffiga konserter på Stora Torget med vackra St:a Ragnhildskyrkan som fond.

5 JULI

Först ut är Top Cats som öser på modern rockabilly med outtröttlig energi. De senaste 15 åren har det värmländska bandet pumpat in nytt blod i landets rock n roll-scen där de förenar melodiös popkänsla med rock'n'roll och rockabilly. Första gången hela Sverige hörde talas om dem var via dokumentärfilmen raggarliv. Tv-premiären följdes sedan upp med: Nyhetsmorgon, Grynets show, Bingolotto, Go kväll, Världens barn, Victoriadagarna, Melodifestivalen med flera. Top Cats äntrar scenen 19.00

19 JULI

Kaliffa gör ett stopp med sin sommarturnè i Södertälje för att sprida glädje med sin urbana blandning av Reggae, Dancehall och Svensk pop. Hoffmaestro-medlemmen Kaliffa har under de senaste åren gjort stort avtryck på den svenska hiphop- och reggaescenen. Hösten 2016 släppte han albumet ”Kalibreraren” innehållandes hits som ”Spontanitet”, ”Kalibrera” och ”Kontakt” (tillsammans med Syster Sol). I juni 2017 släpptes singeln ”Helt seriöst” som toppat listorna hela sommaren och med över 17 miljoner streams på Spotify fortsätter snurra flitigt både digitalt och på radio. Kaliffa går upp på scen kl.19.00

Som förakt till Kaliffa får ni se och höra den musikaliska alfahonan Blenda som låter element av jazz, afrobeat och gospel gifta sig med avant gardesound i stark, direkt och stökig modern pop. Blenda kliver upp på scenen ca kl.18.00

"Vi har valt dessa artister i år för vi har fått önskemål om dessa. Det var superpopulärt förra året när Larz Kristerz var på plats så vi ville fortsätta i en liknande anda vid ett av tillfällena. För det andra tillfället ville vi vända oss till en yngre målgrupp som vi tror Kaliffa kan hjälpa oss med" Säger Lena Raattamaa, event- och marknadskoordinator på Centrumföreningen.

Värm upp med allsång och förband

Årets sommarkonserter inleds med Allsång kl. 17:00 som hålls i samarbete med PRO och ABF där publiken kan sjunga upp sig tillsammans, för att sedan följas av förband kl.18 innan kvällarnas stora dragplåster släpps upp på scenen. Lena Raattamaa säger om det nya upplägget:

"Vi har ändrat om programmet från föregående år genom att schemalägga allsången en timme tidigare så vi har en timme innan huvudnumret där vi nu får in förakter. Blenda är helt spikad, men det finns fortfarande utrymme för en till innan Kaliffa utöver det lediga utrymmet innan Top Cats. Det vore superkul kul att få in lokala artister där! Vi har kokat ner sommarkonserterna till två tillfällen för att verkligen fylla platsen och evenemanget och kunna bjuda in till riktiga sommarfester!"

Arrangemangen är öppna och kostnadsfria för alla.

• uppträdande
  • södertälje centrum