Vinnare av SKAPA-priset 2019 i Stockholms län​

Vinnare av SKAPA-priset 2019 i Stockholms län​

Vinnarna av SKAPA-priset 2019 och SKAPA-talang för unga innovatörer i Stockholms län är utsedda. Prisutdelning sker i Tessinska palatset i Stockholm den 29 augusti mellan 15.00-17.00

- I år har det kommit in oerhört många bra och välutvecklade uppfinningar till årets SKAPA Innovationspris, en dubblering av antalet sökande jämfört med förra året. Att utse en vinnare i de olika kategorierna har varit ett gediget arbete för juryn och vi önskar att vi kunde uppmärksamma flera av de sökande men tyvärr är antalet vinnare begränsat, säger Robert Kingfors, vd Södertälje Science Park.

Vinnarna i Stockholms län:

Innobrain (Mohammad Davari)
Innobrain kombinerar neurovetenskap och AI för att analysera användarnas faktiska beteenden vid utvecklingen av medicinsk utrustning. Detta kan leda till att ett stort antal felaktiga hanteringar undviks vilket kan spara många liv. Tillämpningen av tekniken har ett stort användningsområde inom alla områden där användbarhet är en viktig förutsättning.

Elypta (Francesco Gatto)
Elypta utvecklar en enkel och billig metod att snabbt hitta återfallscancer för att minska mänskligt lidande och spara professionella resurser i sjukvården. Provtagning på blod och urin kan med hjälp av maskininlärningsalgoritmer med hög säkerhet ge tidiga signaler på njurcancer.

Labtrino (Thibault Helle)
Labtrino har med modern teknik och en användbar utformning skapat produkten Trinometer som möjliggör att både konsumenter och fastighetsägare kan spara vatten. Med en enkel, uppkopplad och distribuerad förbrukningsmätare kan hushåll medverka till att både spara pengar och bidra till ett hållbart samhälle.

Pure Act (Therese Svensk)
Pure Acts plattform ger små och medelstora företag ett enkelt sätt att påbörja, driva och kommunicera sitt hållbarhetsarbete. Det är ett tydligt verktyg med en väl strukturerad process som skapar förutsättningar för företag att uppfylla hållbarhetsmål.

Juryn för Stockholms län 2019

• Robert Kingfors, ordförande, Södertälje Science Park
  • Ivar Björkman, Openlab
  • Emanuel Alvarez, SISP – Swedish Incubators and Science Parks