16 procent: glädjande hyresnyheter från Hyresgästföreningen

Jag fick igår ta del av nyheten från Hyresgästföreningen: hyreshöjningarna på mindre orter var störst i Sölvesborg: 16 procent.

Jag menar att dessa siffror bör vara mycket glädjande för Hyresgästföreningen och medborgarna i Sölvesborg.

Av pressmeddelandet framgick inte hur siffran 16 procent tagits fram, men jag kan på goda grunder anta att det är höjningen av medianhyran per kvadratmeter i kommunen i dess helhet som avses.

För det första förmodar jag att ökningen av kvadratmeterhyran beror på att det byggs nya bostäder i Sölvesborg. Hyresgästföreningen vill att det ska byggas mycket hyresrätter, och därför bör storleken på siffran vara glädjande för dem.

För det andra förmodar jag att ökningen av kvadratmeterhyran beror på att det som byggts är små lägenheter. Små lägenheter har en högre kvadratmeterhyra, eftersom t ex köks- och badrumskostnader fördelas på färre kvadratmeter. Men små lägenheter har i absoluta tal en lägre hyra än större lägenheter. Hyresgästföreningen vill att det ska byggas mycket hyresrätter som många har råd med, och därför bör storleken på siffran vara glädjande för dem.

Hade det byggts färre hyresrätter, och hade det byggts större lägenheter, hade höjningen av kvadratmeterhyran alltså varit lägre.

För det tredje innebär detta att om medianhyran är 933 kr/kvm, och nyproduktionshyran är ca 1 650 kr/kvm, innebär detta att marknaden accepterar den högre hyresnivån (annars hade ju dessa lägenheter stått tomma), men att de stora flertalet hyresgäster bor betydligt billigare än så.

För det fjärde innebär ökningen att det kan antas att det finns underlag för fortsatt god befolkningsutveckling i Sölvesborg, eftersom de högre hyresnivåerna accepteras av marknaden. För den som vill satsa på produktion av fler bostäder är detta alltså en bra siffra att förhålla sig till.

För det femte noterar jag att Sölvesborgshems nyproduktion sker helt utan statsbidrag.

För det sjätte noterar jag att Hyresmarknadskommittén såvitt avser Sölvesborgshems hyror fastställde höjningen för 2019 till 2,1 procent från och med 1 april 2019.

• hyror
  • bopol