1 500 elever i årskurs 7 träffas för att öka sammanhållningen

Lusten till inlärning är grunden för ökade kunskaper, något som Sörmlands Sparbank tagit fasta på. Den 4 – 7 september arrangerar sparbanken Kunskapsdagarna i Nyköpings Sporthall (4 – 5 oktober) och i Duveholmshallens A-hall i Katrineholm (6 – 7 oktober). Dit kommer drygt 1 500 elever i årskurs 7! Det är elever från skolor i Nyköping, Oxelösund, Katrineholm, Flen, Vingåker och Malmköping som medverkar. Under dagen kommer varje klass att gå igenom ett antal ”kunskapsstationer” där alla i klassen medverkar.

- Många elever hamnar i nya klasser i årskurs 7 och vi vet att Kunskapsdagarna bidrar till ökad trygghet och samhörighetskänsla för eleverna. Dessutom stimuleras upptäckarglädjen och nyfikenheten under ett antal stationer som eleverna går igenom och tävlar på tillsammans berättar Alexander Flygare, ungdomsansvarig i Sörmlands Sparbank.

Stationer bemannas av Sörmlands Sparbank, Friends och NE (Nationalencyklopedin). Friends stationer berör mobbning och utanförskap och NE stationer handlar om Europas och Sydamerikas länder, och till sin hjälp har eleverna NE:s gedigna digitala uppslagsverk NE.se.

- Främst känns samarbetet viktigt, då mobbning och utanförskap är ett problem. Här känns Friends närvaro med personal och kunskap väldigt värdefull, fortsätter Alexander Flygare.

På varje Kunskapsdag kommer den vinnande klassen att få ett pris på 10 000 kr för en pedagogisk resa, andraplatsen belönas med 5 000 kr för en pedagogisk resa och tredjeplatsen erhåller biobiljetter till hela klassen.

Kunskapsdagarna arrangeras för trettonde året i rad och är en del av vår satsning till skolan för att bidra till ett livslångt lärande. Genom ”Skickar vidare Kunskap” har skolorna också möjlighet att ansöka om pengar till olika skolprojekt för att få möjligheten att upptäcka och lära sig nya och spännande saker. En sparbank vilar på en lång tradition av stark lokal närvaro, långt och djupt samhällsengagemang och en bred folklig förankring. Vi delar gärna med oss för att skapa bättre förutsättningar för hållbar tillväxt, företagsamhet, kompetenshöjning och utveckling av vårt kära Sörmland

För mer information och besök vid någon av Kunskapsdagarna kontakta Alexander Flygare, Ungdomsansvarig på tel 072-241 96 07. Läs mer om Kunskapsdagarna

• Skola

• skickar vidare