Bokslutskommuniké 2016 för Sörmlands Sparbank

2016 var ett händelserikt år för Sörmlands Sparbank. Både affärsvolymen och antalet kunder ökade kraftigt. Intäkterna var i stort sett oförändrade och uppgick till 378 mkr. Reserveringar och engångskostnader på 245 mkr är hänförliga till interna utredningar och åtgärder relaterade till bankens interna styrning och kontroll, befarade kreditförluster och rättsliga processer. Dessa kostnader medför att årets resultat efter skatt slutar med en förlust på 57 mkr.

Både in- och utlåningen ökade under året. Efterfrågan på bolån var under hösten den högsta någonsin och även företagskrediterna ökade ordentligt. Stabila räntemarginaler och provisionsintäkter gör att rörelseresultatet håller en bra nivå.

Under andra halvåret 2016 fick banken många nya kunder. Året slutade med en stor nettoökning med 2 800 kunder, vilket visar att Sörmlands Sparbanks närhet och goda service uppskattas under en tid då många andra banker drar ned på lokala kontor och personlig rådgivning.

Sörmlands Sparbanks verksamhet under 2016

• Sörmlands Sparbank är finansiellt stabil med en kapitaltäckningsgrad på 17,4% och ett eget kapital på 2,8 miljarder kronor.
  • Sörmlands Sparbank fick 2 800 nya kunder.
  • Under hösten 2016 hade banken den högsta efterfrågan på bolån någonsin och en ökning av företagskrediterna.
  • Affärsvolymen ökade från 39 till 41,5 miljarder kronor (+7,2%).
  • Inlåningen från allmänheten ökade med 762 mkr till 10.642 (9.880) mkr (+7,7%).
  • Sparandet ökade med 1.192 mkr till 10.311 (9.119) mkr (+13,1%).
  • Bankens förlust efter skatt på 57 mkr 2016 beror på 245 mkr reserveringar och engångskostnader hänförliga till interna utredningar och åtgärder relaterade till bankens interna styrning och kontroll, befarade kreditförluster och rättsliga processer.
  • Under hösten påbörjade Sörmlands Sparbank ett flertal rekryteringar för att möta efterfrågan från nya kunder och för att förbättra bankens regelefterlevnad. Rekryteringarna förväntas slutföras hösten 2017.

-Det har varit ett händelserikt år, men banken är finansiellt stabil och lönsam. Utan engångskostnaderna hade bankens vinst efter skatt uppgått till drygt 140 mkr. Vi fokuserar nu på att bygga en bättre bankverksamhet, säger Daniel Eriksson som tillträdde som verkställande direktör den 1 september 2016.

Banken vidtar kraftfulla åtgärder

I juni 2016 hävdes den före detta vd:ns anställningsavtal sedan en utredning visat att denne låtit banken betala privata omkostnader. Styrelsen gjorde en polisanmälan och förbereder även en skadeståndsprocess.

Finansinspektionen inledde under hösten en granskning av bankens interna styrning och kontroll. Myndigheten har även inlett en granskning för att undersöka hur banken efterlever regelverket för åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Båda granskningarna rör perioden före juni 2016 och pågår fortfarande.

-Den nya styrelsen och ledningen har tagit fram ett omfattande åtgärdsprogram för att komma till rätta med de identifierade bristerna. Förändringsarbetet pågår för fullt i organisationen, säger Birgitta Johansson-Hedberg, styrelsens ordförande sedan december 2016.

Banken har fått en ny styrelse

Birgitta Johansson-Hedberg utsågs till styrelseordförande vid en extra sparbanksstämma den 6 december 2016. Då utsågs även Josefin Lindstrand och Erik Hägglöv som styrelseledamöter. Dessutom ingår David Ekberg som styrelseledamot sedan hösten 2015. Det innebär att ingen i styrelsen har tjänstgjort längre än 16 månader.

Sparbanksstämma den 19 april

Sörmlands Sparbanks ordinarie sparbanksstämma hålls i Nyköping den 19 april 18.00. Valberedningen föreslår Annika Wikström och Bo Ljungström som nya styrelseledamöter.

• Daniel Eriksson, verkställande direktör, 0707 – 585 203
  • Birgitta Johansson-Hedberg, styrelsens ordförande, 0702 – 180283