​Bra utveckling av konjunkturen i Södermanlands län

Södermanland har gått från att vara en av de svagare i riket till att ha ett godare konjunkturläge än riksgenomsnittet. Det visar årets Småföretagsbarometer som presenteras av Företagarna, Swedbank och Sparbankerna.

Konjunkturindikatorn fortsätter öka i Södermanlands län och det sammanvägda nettotalet hamnar i år på 83 (riksgenomsnittet 74). Prognosen för de kommande 12 månaderna är en ökning till 137.

– Det är glädjande att Södermanlands län har gått till att i årets rapport ha ett bättre konjunkturläge än riksgenomsnittet. Som vi såg en indikation på redan förra året har Katrineholm gjort det största avtrycket i årets rapport. Troligen beror detta på att byggsektorn går starkt just nu. Men även att kommunen bestämt sig för att satsa på näringslivet är en viktig faktor, säger Emma Tonnes, regionchef Företagarna Södermanland.

Sysselsättningstillväxten är svagt positiv och Södermanland lämnar en negativ sysselsättningsutveckling bakom sig. I år ligger nettotalet på 8, precis under riksgenomsnittet på 10. Förväntningarna för det kommande året är mycket positiva, 4 av 10 företag räknar med att öka antalet anställda. Orderingången för länets småföretag har utvecklats mycket positivt sedan 2015. Detta gav ett nettotal på 35 (rikssnittet 32), vilket är en kraftig ökning jämfört med fjolårets nettotal på 23. Omsättningstillväxten har också ökat kraftigt, vilket ger ett sammanvägt nettotal på 40, jämfört med rikssnittet på 32.

Även om det finns regionala skillnader har tillväxten av lönsamheten i Södermanlands län ökat starkt det senaste året och ligger med god marginal över riksgenomsnittet.

Brist på arbetskraft är ett hinder för tillväxt i länet

Det största tillväxthindret det är svårighet att hitta lämplig arbetskraft. Var fjärde företag uppger det som det största hindret. Även höga arbetskraftskostnader ses som ett hinder för tillväxt.

– Svårigheten att hitta lämplig arbetskraft är ett av de största tillväxthindren för små företag. Det är viktigt att underlätta matchning mellan företagens kompetensbehov och jobbsökande samt att utbildningar svarar mot företagens behov. Utbildningssystemets utformning behöver bli mer dynamiskt och lyhört för arbetsmarknadens efterfrågan, säger Maria Wejås, Stf Regionchef på Sörmlands Sparbank.

Enligt 30 procent av företagen i länet är den starka inhemska konjunkturen den största konjunkturrisken. Den följs av oro för löneökningar, ökade ränte- och valutakostnader samt den internationella konjunkturen. Dock anser så många som 15 procent av Södermanlands företag att det inte finns någon konjunkturrisk över huvud taget, vilket troligtvis är en följd av det goda konjunkturläget i länet.

För mer information:

Maria Wejås, e-post: maria.wejas@sormlandssparbank.se eller telefon 070-322 64 44

Katarina Larsson, e-post: katarina.larsson@sormlandssparbank.se eller telefon 070-695 92 60

Katarina Larsson

Liselott Florén