​Sörmlands Sparbank lanserar ny internetbank

Den 4 februari lanserar Sörmlands Sparbank tillsammans med Swedbank och andra sparbanker en ny internetbank i betaversion, utvecklad i nära samarbete med över 40 000 kunder. Betaversionen är anpassad för alla plattformar och är därmed den första svenska internetbank som fungerar lika bra i mobilen och surfplattan som i datorn.

– Med hjälp av ovärderligt engagemang från våra kunder och avancerad teknik skapar vi en modern och användarvänlig internetbank som gör det enklare för våra kunder att uträtta sina bankärenden, säger Lotta Lovén, chef för digital utveckling hos samarbetspartnern Swedbank.

Sedan oktober 2015 har Sparbankerna och Swedbank gett kunder möjlighet att anmäla sig som beta-testare av nya internetbanken – ett erbjudande som över 40 000 kunder nappat på. Beta-testarnas engagemang i form av synpunkter och konkreta förslag till förbättringar har haft stor betydelse för den beta-version som nu lanseras brett till samtliga kunder.

– Vi är överväldigade av den enorma responsen och mycket tacksamma för alla som tyckt till eller haft idéer. Det hjälper oss att skapa framtidens digitala bank för våra kunder. Nu ser vi fram emot att gå in i en ny fas med en betydligt större kundbas som kan hjälpa oss att utveckla och förbättra tjänsten ytterligare, säger Lotta Lovén.

En av de största skillnaderna mellan den nuvarande och den nya internetbanken är att den nya sajten anpassar sig efter olika plattformar, med så kallad responsiv design. Som första bank erbjuder Sörmlands Sparbank och samarbetspartnern Swedbank därmed sina kunder en lika bra användarupplevelse av internetbanken i mobilen och surfplattan som i datorn.

– Det är viktigt att hänga med i utvecklingen och hela tiden sträva efter att skapa en användarupplevelse som är anpassad efter kundernas behov, säger Richard Caspary som är marknadschef på Sörmlands Sparbank. Det ska vara enkelt att göra sina bankärenden, oavsett vilken kanal man använder.

– Det är en modern digital kundanpassad bank som är rustad att möta den teknik och de innovationer som vi ännu inte känner till, men som väntar runt hörnet. Vi kommer till exempel att kunna koppla på andra aktörers digitala tjänster i ännu högre grad än vi gjort tidigare, säger Lotta Lovén.

Nya internetbanken beta blir tillgänglig för samtliga privatkunder som loggar in från och med den 4 februari. Den nya internetbanken beta innehåller runt 85 procent av de mest använda tjänsterna och kommer successivt att byggas på med nya funktioner. Kunderna kommer enkelt att kunna röra sig mellan det gamla och nya gränssnittet.

För ytterligare information kontakta:
Richard Caspary, marknadschef Sörmlands Sparbank, på 0150-759 21 eller richard.caspary@sormlandssparbank.se.

Lotta Lovén, chef, Digital utveckling, Swedbank och Sparbankerna, på 0708-155 166

• Privatekonomi