Sörmlands Sparbank utbildar unga i ekonomi under Money week

Att ta klivet in i vuxenvärlden kan bli tufft för ungdomar som inte har tränat på att hantera sin ekonomi. Sörmlands Sparbanks utbildning Ung ekonomi lär ungdomar om pengars värde och inspirerar dem att se på sin ekonomi på ett sätt där de själva kan göra skillnad. I samband med den internationella temaveckan Money week, genomför banken flera föreläsningar på ortens skolor.

Under veckan har Money week, en temavecka då utbildning i privatekonomi för ungdomar uppmärksammats i internationellt. Sörmlands Sparbank är en av de medverkande aktörerna.

Hittills detta läsår har 60 föreläsningar för mer än 1 000 elever om privatekonomi genomförts av Sörmlands Sparbank. Det gör våra unga lite bättre rustade att hantera sin ekonomi – idag och i framtiden.

Sörmlands Sparbank deltar med flera föreläsningar om privatekonomi ute på skolorna. Genom att hjälpa ungdomarna att få bättre kunskaper om hur de kan påverka sin privatekonomi vill banken inspirera dem att redan i tidig ålder ta kontroll över sin ekonomi. Bättre kunskap om privatekonomin minskar också tröskeln till vuxenlivet. Inom Sörmlands Sparbank finns en ungdomsansvarig, Alexander Flygare, som arbetar heltid med fokus på Ung ekonomi och träffar många ungdomar.

– Det känns fantastiskt kul att få träffa ungdomar som är på väg ut i vuxenlivet och hjälpa dem att undvika fällorna som annars är så lätt att hamna i. Med bättre koll på sin egen ekonomi kan man lättare påverka sin framtid, säger Alexander Flygare, ungdomsansvarig på Sörmlands Sparbank.

Många unga saknar kunskap om pengars värde. En tredjedel av föräldrarna uppger att de har svårt att diskutera ekonomi med sina barn. Två tredjedelar av unga mellan 16 och 34 år oroar sig för sitt framtida boende. Det är några av de uppgifter som framkommer i en rapport* om barn och ungas ekonomi som Swedbank och Sparbankerna har gjort tillsammans med Sifo.

– Dagens unga växer upp i ett snabbrörligt konsumtionssamhälle, med möjlighet till snabba lån bara ett par knapptryckningar bort. Många får också pengar av sina föräldrar vid behov, istället för en fast summa att hushålla med. Att senare ta klivet in i vuxenvärlden, skaffa körkort, börja studera och flytta till en egen bostad kan bli en utmaning för den som inte tränat på att hantera sin ekonomi, säger Alexander Flygare

För att ta del av rapporten > Barn och ungas ekonomi

För mer information, kontakta Katarina Larsson via e-post katarina.larsson@sormlandssparbank.se eller 0150-759 74.

*Undersökningen genomfördes under våren 2016. Totalt 2 000 personer ingick i undersökning, varav omkring 600 var unga mellan 16 och 34 år.