Sörmlands Sparbanks kunder har närmare relation till sin bank och använder digitala tjänster i större utsträckning än storbankernas kunder

Svenska bankkunder efterfrågar allt enklare och snabbare kontakt med sin bank. Enligt en färsk undersökning bland bankkunder är det kunder hos de fristående sparbankerna som leder denna utveckling. 66 procent av Sörmlands Sparbanks kunder använder regelbundet internetbanken via mobilen, jämfört med 53 procent för storbankerna. Samtidigt upplever Sörmlands Sparbanks kunder en starkare personlig relation till banken.

Detta visar undersökningen Bankbarometern 2015 som Sparbankernas Riksförbund låtit göra. Drygt 2 500 svenska bankkunder har svarat på frågor om hur de ser på sin bankrelation.

Sörmlands Sparbanks kunder använder oftare Internetbanken via mobilen än storbankernas kunder. 60 procent av Sörmlands Sparbanks kunder använder Internetbanken via mobilen regelbundet, varav 25 procent så ofta som varje dag. Detta är väsentligt oftare än storbankernas kunder, av vilka 53 procent använder Internetbanken via mobilen regelbundet.

Det är också vanligare med en egen kontaktperson på banken bland sparbankernas kunder. 80 procent av Sörmlands Sparbanks kunder uppger att de har en egen kontaktperson på banken, mot 42 procent av storbankernas kunder. När det gäller besök på bankkontoret, uppger sig 36 procent av Sörmlands Sparbanks kunder bli igenkända av bankens medarbetare, medan motsvarande siffra för storbankerna är 26 procent.

- Att Sörmlands Sparbanks kunder i större utsträckning än storbankernas kunder vågat ta steget in i den mobila världen, är ett uttryck för att de känner sig tryggare i sin bankrelation, säger Sörmlands Sparbanks VD Joacim Lindgren och fortsätter:

- Vi strävar efter att möta våra kunders förväntningar på hur de vill att en bankrelation ska se ut idag.
Vi strävar efter att upplevelsen av oss går igen vare sig man är i mobilen, telefonbanken eller på våra kontor. Att våra kunder upplever sin bankrelation som mer personlig, samtidigt som att man använder mobilbanken oftare, visar att vi lyckats att skapa en god kombination mellan personliga möten och digitala tjänster vilket i sig är ett gott fundament för nöjda kunder idag och i framtiden.

Bankbarometer genomfördes under december 2014 bland 2 621 svenskar i åldrarna 16-79 år av MISTAT på uppdrag av Sparbankernas riksförbund. Kunder från samtliga banker deltog.