Bild: Dissing+Weitling arkitektkontor

Sofieros nya gångbro invigs

Nu går det att uppleva Sofiero lite från ovan. Den 14 april invigs Sofias bro, en 57 meter lång gångbro som sträcker sig över ravinen och ger nya vyer av den storslagna rhododendronblomningen och parken.

Sofiero slott och slottsträdgård anlades av drottning Sofia och hennes make kung Oscar II för drygt 150 år sedan. Redan då drömde drottning Sofia om en gångbro över Sofieros norra rhododendronravin. Nu har Sofias bro blivit verklighet och bjuder på fantastiska vyer samtidigt som den gör hela parken tillgänglig för många fler.

– Satsningen på Sofias bro är en del i det långsiktiga arbetet med att utveckla Sofiero som ett attraktivt besöksmål under hela året. En viktig aspekt i det arbetet är också tillgänglighet och att göra det möjligt för så många människor som möjligt att uppleva alla delar av Sofiero, säger Annika Malmgren, verksamhetschef på Sofiero.

Samma helg som Sofiero öppnar för säsongen invigs Sofias bro lördagen 14 april klockan 14.00 under högtidliga former av Anneli Hulthén, landshövding i Skåne. Varmt välkommen att delta vid detta historiska ögonblick och upplev en spektakulär förbindelse mellan dåtid och nutid. Alla är hjärtligt välkomna, invigningen ingår i det ordinarie entrépriset.

– Sofias bro en attraktion i sig själv som förhöjer upplevelsen av slottsparken och den storslagna rhododendronblomningen, även för de besökare som av olika anledningar har svårt att promenera i ravinen, säger Annika Malmgren.

Fakta om Sofias bro
Sofiero slott och slottsträdgård anlades för lite över 150 år sedan av drottning Sofia och hennes make kung Oscar II. Redan då föddes tanken hos drottningen om en bro över ravinen. Därför har den nya attraktionen fått namnet Sofias bro. Det första symboliska spadtaget till bron togs av kung Carl XVI Gustaf i samband med Sofieros 150-årsjubileum 6 juni 2016.

Under 2017 har Sofias bro tillverkats i Polen och i januari 2018 transporterades den med specialtransport i två delar till parken. Den drygt 40 ton tunga och 57 meter långa bron svetsades samman och lyftes på plats över ravinen. Till lyftet krävdes en av Nordens största kranbilar och gick tack vare avancerad teknik helt enligt plan.

Sofias bro är designad av det danska arkitektkontoret Dissing+Weitling och konstruerad av stålföretaget Bladt Industries.

Total längd: 57,3 m
Bredd: 2,6 m
Vikt: 40 ton
Högsta höjd: 12 m