Rekordår för Software Innovation

Software Innovation levererade ett rekordresultat 2013. Företaget nådde en omsättning på MNOK 335,0 och ett driftsresultat före avskrivningar (EBITDA) på MNOK 62,6, något som motsvarar en EBITDA-marginal på 18,7 procent. Företaget kommer att söka en notering på Oslobörsen under 2014.

- 2013 var ett väldigt bra år, och  2014 har påbörjats på motsvarande sätt. Efter dryga året då vi tagit fram en gemensam strategi och stärkt driften är vi nu redo för ökad tillväxt. Vi ser framemot fortsättningen, säger Bengt Sareyko, vd för Software Innovations svenska dotterbolag.

Med stor framgång på den svenska kommunmarknaden, nytt rekordavtal på den norska marknaden, globalt Microsoft-pris och flera spännande produktlanseringar, var 2013 ett händelserikt år för det skandinaviska programvaruföretaget. Software Innovation fortsätter att stärka sin position på flera marknader och hade en kundtillväxt 2013 på 32% högre än året innan.

Satsningen på offentlig sektor har bidragit till de mycket goda resultaten, med en ökning i ren mjukvaruomsättning på 14,2% i Sverige och 5,4 i Norge. Företaget signerade våren 2013 det största avtalet i företagets senare historia, ett ramavtal med 38 norska forsknings- och utbildningsinstitutioner via UNINETT, värt över sextio miljoner kronor.

-Vi märker att digitaliseringen i offentlig sektor har tagit fart. Som leverantör av en av marknadens mest framtidssäkra lösningar för digital ärendehantering, arkivering och dokumenthantering, upplever vi ett stort intresse från offentliga verksamheter som önskar att realisera Regeringens digitaliseringsstrategi, säger Sareyko.

Förutom framgången i offentlig sektor upplever företaget ett ökat intresse för företagets produktlösningar riktat mot olja-, gas- och tekniksektorn. Detta resulterade i 20 nya ProArc-kunder under 2013.

Koncernresultat 2013

Miljoner kronor (NOK)

Ändring

Omsättning

Driftsresultat före av- och nedskrivningar

62,6

57,3

Resultat före skatt

33,3

30,2

Software Innovations svenska organisation
har nått «all time high» när det gäller försäljning av lösningar till svenska kommuner.

I Norge växer Software Innovations driftsresultat med 29,9 %. Företaget har därmed haft sitt bästa år någonsin, samtidigt som det har gjorts stora investeringar för att bidra till att stärka den norska organisationen under kommande år.

I företagets danska verksamhet har 2013 varit ett år präglat av konsolidering och omstrukturering, något som ska bidra till att stärka den vidare satsningen på lönsamhet under 2014.

Digitaliseringen i offentlig sektor tar fart och Software Innovation har under 2013 stärkt sin position ytterligare. Företaget är en central aktör på flera omfattande offentliga digitaliseringsprojek, hos kunder både i Sverige, Norge och Danmark, med sin lösning Public 360°.

Höjdpunkterna från 2013:

• Software Innovation tar marknadsandelar på den svenska kommunmarknaden med 10 nya kommunkunder under 2013. Med totalt 28 kommunkunder motsvarar detta en svensk kundtillväxt på 55 % i detta segmentet.

• Avtalen med Patent- og Varemærkestyrelsen, en del av det danske Erhvervs- og Vækstministeriet, representerer ett nytt och spännande segment på den danska marknaden, med stora möjligheter framöver.

• Software Innovation signerade i maj ett omfattande avtal med UNINETT. Public 360° är i och med detta den rekommenderade nya lösningen för dokument- och ärendehantering och arkivering hos 38 norska forsknings- och utbildningsinstitutioner. Avtalet, som har en tidsram på åtta år och över 60 miljoner norska kronor, är den största i Software Innovations senare historia. Med det nya ramavtalet har företaget tagit ett stort språng vidare i satsningen på marknaden inom forskning och utbildning.

• Danmarks näst största kommun, Aarhus, har valt att satsa på den mobila lösningen 360° eWorker från Software Innovation. Målsätningen är snabbare och enklare åtkomst till dokument och kunskap för kommunledningen.

• Fem nya kunder på Færøyene har börjat att använda Public 360° och Software Innovation har genom sin lokala partner Formula nu fått hela 48 kunder i öriket. I tillgägg fick företaget i 2013 sin första kund på den afrikanska kontinenten, den Södra-Afrikanska provinsen Limpopo.

Produktlanseringar och prisregn

• Software Innovation blev i juni utnämnd till Microsoft Global Government: Public Sector Partner of the Year för 2013. I konkurrensen med över 80 internationella IT-leverantörer, menade juryn att det skandinaviska programvaruföretaget med sin goda utveckling på den offentliga marknaden och satsningen på framtidsinriktade digitala lösningar, hade utmärkt sig speciellt.  Software Innovation har varit ute tidigt med att bygga sina offentliga lösningar på ny Microsoft-teknologi, däribland övergång till molntjänster, utveckling av Apper för Windows 8 och satsning på Microsoft Office och SharePoint 2013.

• Fjolårets produktlanseringar hade stort fokus på användarvänlighet, bland annat genom en ny touchbaserad App för dokumenthantering på läsplattor och smarttelefoner i Windows 8, samt tät integration av lösningarna mot Office och SharePoint 2013.

• Public 360° stärktes ytterligare och stöder nu olika kanaler för offentlig digital post, bland annat Altinn, Digipost och Mina meddelanden. Publicering av offentlig information på internet är gjord ännu enklare med en ny molnlösning.

Bland ECM-eliten i den Magiska Kvadranten

Software Innovation blev i 2013 inkluderad i Gartners "Magic Quadrant for Enterprise Content Management" for tredje året i rad. Software Innovations strategi för att utveckla branschspecifika system på SharePoint-plattformen har placerat företaget bland nischaktörerna i Gartners magiska kvadrant. Kombinationen av nischlösningar för ECM och Microsoft SharePoint är unik på marknaden.

Talangfabrik

Software Innovation har de senaste tre åren haft stor framgång med sitt omfattande traineeprogram. Det är en stor satsning och en viktig källa för att utveckla talanger och framtida chefer i företaget. 2012/ 2013-kullen som bestod av 18 traineer, har nu trätt in i nya roller som konsulter, säljare, projektledare och produktansvariga i företaget. I augusti 2013 startade 11 nya talanger med både IT- och ekonomibakgrund på årets traineeprogram och hösten 2014 är det uppstart för ännu en ny kull.

För mer information, kontakta:

Bengt Sareyko, Vd, Software Innovation Sweden AB
Epost: bengt.sareyko@software-innovation.se/ Mobil: 070-779 47 85

• dokument- och ärendehanteringslösning
  • dokumenthantering
  • public 360°
  • business 360°
  • software innovation
  • börsen
  • gartner magic quadrant

Software Innovation är ett Skandinaviskt programvaruföretag med en växande internationell närvaro. Vi utvecklar och säljer programvara för Enterprise Content Management och informationshantering byggt på Microsoft-teknologi och har närmare 30 års kompetens och erfarenhet av att leverera standardlösningar för dokumenthantering, ärendehantering och teknisk dokumentkontroll. Vår mission är att hjälpa verksamheter med att göra information till sin mest värdefulla resurs.

Software Innovation har ca 300 anställda i Oslo, Stockholm och Köpenhamn och ett utvecklingscenter i Bangalore. Lösningen säljs och levereras även genom ett internationellt partnernätverk. Vi erbjuder produkterna ProArc, Business 360°, Public 360° och DocuLive, som i dag används av över 600 verksamheter och 200 000 användare i privat och offentlig sektor. www.software-innovation.se

Charlotta Tingshammar

Presskontakt Sales Director +46705988879