RWE Dea Norge ska använda dokumenthanteringslösning från Software Innovation vid utbyggnad av nytt gasfält

Olje- och gasbolaget RWE Dea Norge växer och ska utveckla gasfältet Zidane. Dokumenthanteringslösningen ProArc från Software Innovation ska säkra kontrollen på dokumentflödet i den omfattande fältutbyggnaden i Norska havet.

RWE Dea Norge är dotterbolag till det tyska olje- och gasbolaget RWE Dea, och har deltagit i några av de viktigaste fynden på norsk havssockel under senare tid. Nu ska bolaget sätta i gång med sin första fältutbyggnad på det egenopererade Zidane-fältet.

Som ny utbyggnads- och driftoperatör behöver bolaget en säker och användarvänlig lösning som kan strukturera och skapa kontroll över den stora mängden dokumentation knuten till utbyggnadsprojektet och stödja dess tekniska processer.

- Det handlar om stora mängder dokument genom hela projektutvecklingsfasen. Både intern lagring, versionshantering, delning och återsökning av information, och inte minst dokumentutväxling med de många kontraktörerna. RWE Dea Norge behövde en lösning som kunde hjälpa bolaget att göra jobbet så bra som möjligt. Att de valde ProArc är vi väldigt nöjda med, säger Torstein Harildstad, administrerande direktör hos Software Innovation Norge.

Ställde stränga krav på lösningen
Det ställdes stränga krav på lösningen, både knutet till funktionalitet, användarvänlighet, implementering och höga säkerhetskrav. Baserat på kriterier och en omfattande upphandlingsprocess, sammanfattade RWE Dea Norge med att ProArc var den bästa lösningen för bolaget. ProArc blir ett väldigt viktig verktyg för de anställda och kommer att bidra till att de sparar mycket tid och därmed kan använda kapacitet på kärnuppgifter istället för  dokumentlagring.

Lösningen ska initialt användas av RWE Dea Norge. Bolaget är emellertid i en expansionsfas och anser det enkelt att använda systemet även vid utveckling av framtida havsfält.

ProArc på norsk sockel
RWE Dea Norge är den andra operatören på den norska havssockeln som har valt ProArc som dokumenthanteringslösning. För en kort tid sedan valde även Det norske oljeselskap ProArc som lösning för teknisk dokumenthantering i utbyggnaden av Ivar Aasen-plattformen.

- Avtalen med RWE Dea Norge och Det norske oljeselskap och de omfattande krav som vi uppfyller i denna upphandlingsprocess är ännu en bekräftelse på att ProArc är en av de bäste lösningarna för bolag inom olja, gas och tekniksektorn. Att vi på kort tid har fått två centrala operatörer på norsk havssockel som kunder, är vi väldigt nöjda med. Detta är ett stort och viktigt steg på vägen mot att bli den föredragna leverantören för denna typ av verksamheter, säger Harildstad.

För mer information, kontakta:
Bengt Sareyko, CIO, Software Innovation Sverige
mobil +46 70 779 47 85, e-post: bengt.sareyko@software-innovation.com