Tre kommuner och ett dokument- och ärendehanteringssystem

Mora, Orsa och Älvdalens kommuner har tillsammans avropat Public 360° för att få ett gemensamt system för sin dokument- och ärendehantering.

Då kommunerna Mora, Orsa och Älvdalen samverkar i flera olika former behövde de ett modernt och effektivt gemensamt system för deras diarium, ärendehantering, dokumenthantering och nämndadministration. Deras ambition var att kunna hantera alla tre kommuners dokument och ärenden digitalt. Valet föll på dokument- och ärendehanteringssystemet Public 360°.

Genom att implementera Public 360° på de flesta förvaltningarna kan alla ärenden och dokument som hanteras i kommunerna stödjas. Kommunernas samarbete kring ärenden och dokument kan på detta sätt utökas och det kommer bli enklare att följa ärenden mellan kommunernas förvaltningar.

Med Public 360° får kommunerna även ett kraftfullt handläggarstöd som gör det möjligt att
förändra och förenkla sättet att arbeta samt minska kostnaderna i handläggningen. Dessutom kan nu nämndhanteringen bli helt papperslös. Stadsbyggnadsförvaltningen för Mora och Orsa kommer även att tillsammans börja använda modulen för plan- och bygglovshantering.

- Eftersom vi samverkar i flera förvaltningar och nämnder idag var det viktigt för oss att skapa en enhetlighet och ett gemensamt flöde att följa ärenden från början till slut.
Vi ville också ha en dokumenthantering som hanterar dokumentens hela livscykel, från skapande till arkivering. Viktigt var även att systemet kunde integreras med vår infrastruktur som MS Active Directory, MS Outlook och MS SharePoint. Med Public 360° blir allt detta möjligt, säger Carina Engberg på Mora kommun.

Systemet planeras framöver även att användas för e-tjänster.

- Vi kommer även framöver kunna öka insynen i kommunernas verksamheter för medborgarna med hjälp av Public 360°. Även möjligheten att kunna långtidsbevara i systemet är intressant att titta närmare på, säger Carina Engberg på Mora kommun.

För mer information:

Jan Sjöbrand, Sales Executive, Software Innovation Sverige