Vad är en graverstickel?

Olikt ett fräsverktyg så har graverstickeln ingen spiral och inte heller något
spännspår. De är gjorda av hårdmetallstavar som först har delats vid skär-området och sedan frislipats på skärytan. Med graverstickeln uppnås extremt filigrana bearbetningar. Deras skärkapacitet är låg men kan användas väldigt selektivt.

Det finns fyra bastyper med olika konvinklar, polerade spetsar, radier och former. De fyra mest vanliga typerna beskrivs som koniskt plan, koniskt rund, cylindriskt plan och cylindriskt rund.

Graverstickeln är idealiskt anpassad för bearbetning av aluminium, plast, mässing och koppar. Vi rekommenderar inte bara graverstickeln för gravyr utan även för avfasning, avgradning ett s.k allroundverktyg.

I vårt sortiment har vi många standardgraversticklar men vi tillverkar även kundspecifika graversticklar. Vi erbjuder specialdesign som möter era tillverkningskrav. Abrasiva material är inga problem för oss!!

Se vårt sortiment eller ladda ner vår verktygskatalog

Tel. 040-536600, solectro@solectro.se