Är du rätt försäkrad på semestern?

- Jag vill inte vara en dysterkvist men tyvärr reser en massa människor iväg på sportlovet med en väldigt svag reseförsäkring. De har helt enkelt lagt en massa tid på att planera sin härliga resa men ingen tid på att täppa till hålen i sin reseförsäkring, säger Thomas Nilestoff, Solid Försäkringar.

Så okey då. Vi fattar poängen. Men HUR ska man då tänka kring sin reseförsäkring?
-
Börja varje resa med att ställa frågan. Vad ÄR det här för resa och vad tänker jag göra? Behovet av försäkringsskydd varierar mellan exempelvis en vandringsresa på Mallorca eller en storstadsresa med familjen till New York. Så lika individuell som resan är, lika skräddarsydd kan reseförsäkringen behöva vara, säger Daniel Snygg på Solid Försäkringar.

Men vilka reseförsäkringar behöver man då?
- Till att börja med en hemförsäkring. Sedan ska man vara medveten om att hemförsäkringen och försäkring via betalkort allt som oftast behöver kompletteras med en skräddarsydd reseförsäkring som verkligen ger ett stenhårt skydd mot olyckor och elände, säger Thomas och ger ett eget exempel från en privat resa med familjen.

- Vi reste på en weekendresa till Valencia och bagaget kom fram först 2 dagar senare. Surt. Men vi hade en såklart tecknat en tilläggsförsäkring som ersatte bagagestrulet på ett bra sätt. Det räddade helt klart weekendresan!

Men behöver man verkligen en extra reseförsäkring när man har hemförsäkring eller kort med försäkring?
- Inte alltid men ofta. Det gäller att vara medveten om vad man har för skydd i sina olika försäkringar innan du åker iväg. En vass reseförsäkring som komplement har många fördelar som skräddarsytt skydd, högre ersättningar, snabbare service, obefintlig självrisk etc. Att exempelvis stå utan en fungerande bil på europaresan eller golfklubbor i Skottland, och ingen hjälp, är rena natta för både humör och familjefrid, säger Daniel Snygg.

I avdelningen riktigare rysare har både Daniel och Thomas stött på människor som rest ut i världen i över 45 dagar och trott att deras hemförsäkring hängt med i backpackertempot. Istället har de efter två månader brutit benet och fått en saftig sjukhusnota som resminne. Enkelt fixat om de bara tänkt till före resan. Och i tider av enkla och snabba resköp på webben blir det ännu viktigare att ha koll på reseskyddet.

- Förr i tiden när vi bokade via resebyrå fanns det alltid en människa som kunde påminna oss om att reseskyddet är viktigt. Idag ligger det ansvaret på resenären så det gäller att inleda varje resplan med klar blick och koll på sina reseförsäkringar. Så blir resan succén man drömt om, avslutar Thomas Nilestoff, Solid Försäkringar.

Tips om skidresan på sportlovet

Skaffa en olycksfallsförsäkring som täcker skidåkning och äventyr, tänk på bilresan till Alperna om nåt händer och du blir stående. Tänk alltid i termer före, under och efter resan så är du på rätt spår i att skapa ett starkt reseskydd. Och så ett sista tips. Se till att din mobil alltid är full-laddad på resan. I den finns allt oftare alla dina resehandlingar, boarding pass etc. Retligt att stå med tom telefon vid incheckningen.

Snabba tips från försäkringsexperten Thomas Nilestoff på Solid Försäkringar

Ditt bästa försäkringstips inför resan?

Kontrollera noga ditt grundreseskydd i din hemförsäkring och komplettera med en bra tilläggsförsäkring som avser och speglar ditt syfte med resan.

Vad ska man göra när olyckan är framme?
Försök ta det lugnt i situationen du står inför, snabba beslut blir oftast felaktiga, samla dig och tänk igenom vad som hänt, kontakta därefter ditt försäkringsbolag, kortbolag och det bolag du tecknat en tilläggsförsäkring hos. Givetvis är allt beroende vilken skada/olycka du står inför som avgör.

Vilka rättigheter har man om bagaget är försenat?
Flygbolaget är skyldigt att transportera bagaget från A till B. därefter är det ditt villkor i respektive försäkring som styr och reglerar vad du har rätt till för ev. ersättning och kompensation

Vad är det kunderna missar i det finstilta?
Viktigt att läsa igenom viktiga undantag och vad försäkringen INTE täcker. Där går du oftast bet!

Trevlig resa!

• Semester