När bagaget kommer på villovägar

Många resenärer har någon gång råkat ut för att deras bagage blivit försenat, stulet eller kommit bort på flygresan. Solid Försäkringars Bagageförsäkring ersätter försenat, stulet och förlorat bagage redan efter 2 timmar, något som kan rädda resan från att bli förstörd.

Bagageförsäkring kan tecknas ända fram till incheckning och ger ett tryggt skydd för bagaget under hela resan, i upp till 30 dagar. För 125 kronor är bagaget försäkrat mot stöld, förlust samt försening och försäkringen har ingen självrisk.

- Som ny affärsutvecklingschef på Solid Försäkringar har jag övergripande ansvar för bland annat Bagageförsäkring. För en tid sedan ångrade jag verkligen att jag inte tecknat denna. Vi åkte på en efterlängtad weekendresa till Budapest och väl där kom vårt bagage inte fram. Det visade sig att både mitt och min frus bagage hade hamnat i Krakow. Som om inte det var nog hade våra vänner betalat resan med sitt kreditkort och därför kunde vi inte begära ersättning därifrån. Först på söndag morgon kl. 04.00, hemresedagen, anlände bagaget till hotellet. En väldigt tråkig upplevelse. Nu kommer jag alltid att teckna Bagageförsäkring när jag ska ut och resa, säger Thomas Nilestoff, Affärsutvecklingschef Solid Försäkringar.

Solid Försäkringars Bagageförsäkring skyddar bagaget under hela resan, från incheckning tills man kommer hem igen. Förseningsersättning utbetalas dessutom som ett schablonbelopp vilket innebär att resenären kan få ersättning både från Bagageförsäkring och exempelvis en hem- eller kortförsäkring. Idag erbjuder de flesta av Solid Försäkringars reseombud Bagageförsäkring och den kan även tecknas direkt via hemsidan, www.solidab.se/bagage

Tips för att säkra färden för ditt bagage

Även om det aldrig finns några garantier för att ditt bagage inte försenas eller tappas bort så finns det några saker du själv kan tänka på:

• Försök hitta direktflyg. Det är när du byter plan som väskan löper störst risk att komma bort.

• Lås alltid bagaget och märk det med din adress både på fram- och baksida.
  • Skaffa en försäkring som täcker borttappat, försenat eller stulet bagage.

• Se till att ha kvar den lilla bagagetaggen som du får vid incheckningen.
  • Ämnen

• reseförsäkring