Solid vägassistans - din räddning på de hala vintervägarna

Att byta till vinterdäck är en självklarhet. Att ha en vägassistansförsäkring borde vara lika självklart. För vem vill egentligen riskera att bli stående vid vägkanten en kall och mörk vinterkväll på grund av att du har fått motorstopp?

Det är mycket som kan hända på vägarna, speciellt nu när vinterkylan börjar komma smygande. Det finns flertalet olika incidenter som du kan hamna i och därmed bli stående vid vägkanten. Du kanske är stressad och glömt tanka eller haft oturen att få punktering? För hur många har egentligen ett reservdäck i bilen eller ens kunskapen om hur man byter det?

En vägassistans kan liknas vid din bästa vän. Det är någon som du kan lita på och som alltid ställer upp för dig, oavsett tid på dygnet och var du än befinner dig. Den gör allt för att så snabbt som möjligt bege sig till din undsättning. Vilken vän skulle låta sin bästa vän bli stående en blåsig och kall novemberkväll alldeles ensam? I dagens samhälle är det många som inte känner sig trygga ensamma i mörkret. Det är mycket som kan hända som man kan undvika genom att skaffa sig tryggheten med en vägassistans.

-          Att avstå från en vägassistans kan innebära att du hamnar i en situation där du blir stående vid vägkanten tills någon hemifrån kan komma till din undsättning. Tänk om du dessutom har barnen i baksätet? Att stanna någon bil som kör förbi är det inte många som skulle våga göra med tanke på allt man läser i tidningar nuförtiden. En vägassistans innebär en trygghet för hela familjen, säger Magnus Axelsson, marknadschef Solid Försäkringar.

Läs mer om Solid Försäkringars vägassistans på www.solidab.se/vagassistans

Okrångliga tips inför vinterkylan:

• Glöm inte att kravet på vinterdäck är från och med 1 december till och med 31 mars. Dock får du använda de tidigare, 1 oktober- 31 april. Anledningen till detta är att sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det blir kallt.
  • Det kan dock vara bra att sätta på vinterdäcken lite tidigare än vad lagen säger då vinterdäck som lagrats kan får en hård yta och ger därmed ett sämre grepp. Därför bör gummit få en chans att slita bort ytskiktet mot asfalten.
  • För att minimera däckets åldrande bör de förvaras mörkt, torrt och svalt.
  • Det är även viktigt att kontrollera mönsterdjupet i vinterdäcken. Lagen säger minimum 3 mm och detta kontrollerar du enkelt med hjälp av en femkrona, då avståndet mellan siffran och kanten på myntet är just 3 mm.
  • Risken finns att du kan bli stående ute i kylan om bilen havererar. Ha därför alltid en väska med exempelvis varma extrakläder, ficklampa och nödproviant i bilen.
  • Tänk på att det ibland kan vara extra halt på broar, viadukter och vid vägkorsningar. Sakta ner i tid!

• vägassistansförsäkring

Jenny Kristiansson, presskontakt:  042- 623 64 54 eller 0700- 83 64 54, press@solidab.se

Solid Försäkringar är ett försäkringsbolag som erbjuder ovanligt okrångliga försäkringar. Enbart i Sverige har Solid Försäkringar 3 miljoner kunder och över 5 500 ombud. Solid Försäkringar driver även verksamhet i övriga Norden och delar av Europa. Solid Försäkringar ingår i Resurs Gruppen.  Solid Försäkringars grundades 1993 och har sedan dess haft sitt huvudkontor i Helsingborg. 2009 uppgick Solids omsättning till en miljard kronor.