Vilken studenthemförsäkring väljer du?

Nytt år innebär även att vårterminen snart sätts igång. Det är mycket att tänka på och för många studenter är en hemförsäkring inte en prioritet. Det räcker väl att jag står skriven hos mamma och pappa?

Inför den nya terminen har många studenter mycket att tänka på inför flytt så som skolstart, kurser, litteratur och fester etc. För många studenter innebär den nya terminen att man för första gången står på egna ben, bor ensam och klarar sig själv. Därav är det för många mycket att ordna och tänka på. Vad som ibland lätt glöms bort eller prioriteras bort är försäkringar. Undersökningar har visat att cirka en fjärdedel av alla studenter saknar en hemförsäkring. Detta beror troligtvis på mer än en faktor. Många saknar framförallt kunskapen om vad en hemförsäkring innebär. De tror att om de fortfarande står skrivna hos sina föräldrar är de skyddade av föräldrarnas hemförsäkring. Detta stämmer inte. Alla bör alltid ha en hemförsäkring som gäller där man är boende, alltså inte där man är skriven.

-       En hemförsäkring ersätter mer än om dina saker skadas eller stjäls. Den innehåller också en reseförsäkring, ett ansvarsskydd som hjälper dig om du skadar en person eller egendom och blir skadeståndsskyldig, rättsskydd som innebär att du får ekonomiskt skydd om du hamnar i en rättstvist, samt ett överfallsskydd som ger dig skadestånd om du blir överfallen och skadas, säger Carl Norrman produktexpert, Solid Försäkringar.

En annan anledning till att få studenter har en hemförsäkring beror till stor del även på kostnaden. En student har som bekant inte någon hög inkomst och det gäller att prioritera vad pengarna ska räcka till. Tyvärr hamnar försäkringar inte alltid högt upp på prioriteringslistan.

Solid Försäkringar har gjort en jämförelse av fem olika studenthemförsäkringar. De flesta försäkringar innehåller samma grundmoment och generellt är även villkoren väldigt lika. Detta innebär att den största skillnaden mellan de olika försäkringarna är priset. Något som borde vara av intresse för studenter som varken har tid eller ork att jämföra de olika försäkringarna.

Jämförelse av studenthemförsäkring gjord av Solid Försäkringar 2011-02-02

• student
  • hemförsäkring

Jenny Kristiansson, presskontakt:  042- 623 64 54 eller 0700- 83 64 54, press@solidab.se

Solid Försäkringar är ett försäkringsbolag som erbjuder ovanligt okrångliga försäkringar. Enbart i Sverige har Solid Försäkringar 3 miljoner kunder och över 5 500 ombud. Solid Försäkringar driver även verksamhet i övriga Norden och delar av Europa. Solid Försäkringar ingår i Resurs Gruppen.  Solid Försäkringars grundades 1993 och har sedan dess haft sitt huvudkontor i Helsingborg. 2009 uppgick Solids omsättning till en miljard kronor.