​Solidtango jagar världsrekord under Storvretacupen

Nu är det klart. Samtliga matcher i världens största innebandyturnering kommer att webbsändas via ett unikt samarbete mellan Storvretacupen och Solidtango. Det betyder att nästan 2000 matcher kommer att finnas tillgängliga på Storvretacupens Playkanal.

-Vi är väldigt glada att vi har fått det här på plats och jag tror att vi kommer att slå världsrekord i antal webbsända matcher från en cup, säger Robert Andersson, marknadsansvarig i Storvreta IBK.

De många sändningarna möjliggörs tack vare ett samarbete med företaget Solidtango som under varumärket Solidsport kommer att ansvara för produktion av sändningarna, paketering och distribution. Förutom att man kommer att kunna se alla matcher live så kommer det också gå att se matcherna i efterhand och ladda ner dem.

- Att livesända samtliga matcher från Storvretacupen är en stor utmaning men också oerhört häftigt, inte bara för oss som ansvarar för sändningarna utan även för alla spelare och tittare som kommer att vara en del av detta världsrekordförsök, säger Johan Lundqvist, VD Solidtango.

Peter Wennberg som är Cupgeneral för Storvretacupen fyller i.

- På det här sättet kan kompisar, släkt och vänner även följa cupen på hemmaplan. Det är för att vi tror att det finns en unik publik till varje match som vi vågar göra satsningen.

Solidtango har stor erfarenhet av att livesända sportproduktioner och jobbar med alltifrån förbund till enskilda föreningar, cuper och ligor. Under de senaste tre åren har mer än 15 000 livesändningar streamats via Solidtango.

Under det nya varumärket Solidsport är målsättningen att bli tydligare i sin kommunikation mot sportsegmentet.

- Storvretacupen blir ett utmärkt tillfälle för oss att visa upp den helhetslösning vi kan erbjuda sportsverige i syfte att nå en större publik och få nya intäkter, fortsätter Johan.

Utöver livesändningarna från matcherna kommer tittarna även erbjudas ett studioprogram som kommer att lotsa deltagare och publik genom cupen.

För att finansiera denna storsatsning kommer webbsändningarna och nedladdning av matcherna i efterhand att kosta pengar medan studioprogrammet blir gratis att se.

Storvretacupen genomförs i Uppsala i tre omgångar: 27-29/12, 2-4/1, 4-6/1.

Nytt får i år är att många matcher kommer att spelas i nybyggda IFU Arena, som enligt många är världens främsta anläggning för innebandy.

• playkanal
  • livestreamad sport
  • innebandy
  • sport
  • livestreaming
  • samarbete
  • storvretacupen
  • solidtango
  • solidsport

Solidtango är en molnbaserad videoplattform som hjälper företag, föreningar och organisationer att sända TV via Internet i form av livesändningar och video. Bland kunderna finns finns alltifrån, föreningar, förbund, mediehus samt kommuner och företag som använder plattformen för såväl intern- som extern kommunikation.

Administration, paketering och distribution av video är grunden i plattformen, till detta erbjuder plattformen Intranät-funktionalitet och funktionalitet som gör att kunderna på ett enkelt sätt kan kapitalisera på sitt innehåll via annonser eller genom att ta betalt för sitt innehåll. Betalning för innehåll sker antingen i form av köp av enskilda sändningar sk. PPV eller genom att ta betalt för innehåll i abonnemangsform likt Netflix.

Mail: johan@solidtango.com
Hemsida: www.solidtango.com