Solidtango ska göra mediehusens TV-satsningar lönsamma

Den svenska videoplattformen Solidtango växer så det knakar, nya funktioner lanseras på löpande band och nu vill man göra medieshusens TV-satsningar lönsamma.

Första mediehus att helt basera sin TV-satsning "Åland 24" kring Solidtango är tidningen Nya Åland som även är först med att använda Solidtangos nyligen släppta API för integration på sin egen hemsida.

Så här säger några nyckelpersoner på Nya Åland om valet av Solidtango som plattform:

- Att utveckla vår nya webb-tv portal, med hjälp av Solidtango’s API och deras tekniska support, gick väldigt smidigt och snabbt. Daniel Räinä, IT-ansvarig

- Vi valde Solidtango för att det är en modern, kostnadseffektiv och lättarbetad plattform för alla våra sändningar på nätet. Den ger oss den snabbhet och flexibilitet vi behöver för att möta våra tittares krav, inte minst när det gäller att vara plattformsoberoende i ett medielandskap i snabb förändring. Jonas Bladh, Chefredaktör och VD

- Solidtangos upplägg med en plattform där all funktionalitet ingår från början var avgörande för vårt val. För ett mediehus av vår storlek är det viktigt att kunna ligga i framkant utan att driva teknikutvecklingen inhouse. Stefan Norrgrann, TV- och Försäljningschef

Johan Lundqvist, VD på Solidtango är glad över att få in Nya Åland som kund då det är ett bevis för att man är på rätt väg i utvecklingen av plattformen.

- Vi har gjort en fantastisk resa på rekordtid när det gäller livesänd TV-sport i Sverige där vi är ledande i dag, fortsätter Johan. Nu är siktet inställt på att bredda målgruppen till mediehus i Sverige men även internationellt. När det gäller våra kunder på sportsidan är majoriteten lönsamma i sina TV-satsningar, nu vill vi göra samma resa tillsammans med mediehusen, avslutar han.