Världsrekord under Storvretacupen 2016/17

Storvretacupen är världens största innebandyturnering och har väckt stort intresse i hela Sverige och utomlands. I år gjorde turneringen en utökad TV-satsning då sportkanalen SolidSport livesände alla matcher från IFU arena och Fyrishov - totalt 1369 matcher! Det resulterade i att ett nytt världsrekord slogs i antal livesändningar under ett och samma event.

För 24:e året i rad arrangerade Storvreta IBK Storvretacupen. Turneringen som spelades i tre spelomgångar under mellandagarna och mellan den 2-6 januari lockade till sig hela 725 deltagande lag med en stor internationell närvaro av 72 utländska lag från Finland, Ryssland, Estland, Lettland, Ukraina, Belgien och Schweiz.

I år gjorde samarbetspartnern, SolidSport, en storsatsning kring Storvretacupen då man livesände samtliga matcher från huvudarenorna IFU arena och Fyrishov. Unikt för i år var även en studio-setup där spelare från lagen i cupen blev intervjuade.

- Målet för nästa år är att utöka sändningarna till fler hallar och slå det nyligen slagna världsrekordet då Storvretacupen firar 25-årsjubileum, säger Johan Lundqvist, VD på Solidtango.

På cupens playkanal finns nu alla sändningar tillgängliga i efterhand med möjlighet att ladda ner matcherna. Repriserna har blivit uppdelade per lag så att det enkelt går att hitta de repriser som man är intresserade av att titta på on demand eller ladda ner. Besök Storvretacupens egen kanal för att se cupens alla repriser och ta del av unika spelarintervjuer: www.solidsport.com/storvretacupen

• innebandy
  • sport
  • playkanal
  • livestreaming
  • livestreamad sport
  • streaming

Solidtango är en molnbaserad videoplattform som hjälper företag, föreningar och organisationer att sända TV via Internet i form av livesändningar och video. Bland kunderna finns finns alltifrån, föreningar, förbund, mediehus samt kommuner och företag som använder plattformen för såväl intern- som extern kommunikation.

Administration, paketering och distribution av video är grunden i plattformen, till detta erbjuder plattformen Intranät-funktionalitet och funktionalitet som gör att kunderna på ett enkelt sätt kan kapitalisera på sitt innehåll via annonser eller genom att ta betalt för sitt innehåll. Betalning för innehåll sker antingen i form av köp av enskilda sändningar sk. PPV eller genom att ta betalt för innehåll i abonnemangsform likt Netflix.

Om Solidsport

SolidSport är Solidtangos renodlade sportkanal och en digital samlingsplats för sportsändningar. Företaget riktar sig till förbund, ligor, cuper och sportorganisationer som vill sända sportinnehåll digitalt och erbjuder tittare att se livesändningar av sina favoritlag och sporter. SolidSport ger även möjlighet till mindre mer nischade sporter att uppmärksammas och få utrymme på sajten. Intäkterna som genereras via sändningarna går direkt tillbaka till sporten.

Nathalie Wallin - Marknadsansvarig
Mail: nwallin@solidtango.com