Pepparkakskampens vinnare korad

Pepparkakskampens vinnare korad

Lagom till första advent presenterade Polar Pepparkakskampen, en tävling som gick ut på att tävlingsdeltagarna skulle baka sin alldeles egna pepparkakshusvagn, ta en bild på den och lägga upp den på Polarvagnens Facebooksida. På Pepparkakans dag den nionde december korades vinnaren, det vill säga den bild som fått flest ”likes”.

Intresset för Pepparkakskampen har varit över all förväntan. Under den två veckor långa tävlingsperioden inkom totalt 11 bidrag vilka tillsammans genererade 1428 likes, 155 kommentarer och 76 delningar. Kampen om pepparkaksguldet var otroligt jämn ända in på målsnöret då Ola Persson från Johannishus tog hem vinsten som består av boken ”Pepparkaksbak och mera julstök” samt ett presentkort på 5000 kr hos valfri återförsäljare.

Såhär beskriver Ola känslan som segrare:

- Jag är oerhört glad! När jag skickade in mitt bidrag var det mest en kul grej och jag hade nog inte tänkt att det skulle bli en sådan kamp i en pepparkakskamp!

Det tog Ola ca 2,5 timme att bygga sin Polarvagn, inklusive diskning och städning. Inspiration till bakningen fick Ola alldeles utanför sitt fönster, där familjens Polar 590 BK står parkerad. Det krävdes många blickar på den för att få till den perfekta husvagnslooken som Ola sökte. Att hans noggrannhet gav resultat märks bland alla de kommentarer som hans bidrag fått där många just har skrivit om likheten till en riktig Polar 590 BK.

På frågan om Ola är en tävlingsmänniska svarar han själv nej. Hans fru menar dock att det är tvärtom och kanske har hon rätt? Oavsett vad tog Ola hem vinsten på 5000 kr som eventuellt kommer att användas till en TV till husvagnen eller nya utemöbler.

- Man vet aldrig, sist vi var hos återförsäljaren skulle vi köpa ett nytt förtält men åkte därifrån med en ny husvagn, säger Ola.