Dansbandsfans semestrar gärna i husvagn

Dansbandsfans semestrar gärna i husvagn

På söndag inleds den 27:e upplagan av Dansbandsveckan i Malung som väntas locka minst
50 000 besökare. Av dessa dansanta människor väljer omkring 7 000 personer att bo i husvagn. För husvagnstillverkaren Polar har folkfesten blivit ett stående inslag att besöka under sommaren, och sedan tre år är Polar partner till Dansbandsveckan.

Förra året hade Malung 3000 campingplatser att erbjuda Dansbandsveckans besökare. Dessa sålde fort slut och inför årets Dansbandsvecka har arrangörerna – Folkets Park Orrskogen och Malungs IF – lyckats frigöra ytor för ytterligare 500 husvagnar. Extraplatserna skulle användas som reserv men bokades upp i januari redan. Det är uppenbart att husvagn är ett populärt boendealternativ i samband med Dansbandsveckan. För många campare är Dansbandsveckan ett av många stopp under semestern, och när veckan är slut rullar man enkelt vidare till nästa destination. Dessutom är dansen en social aktivitet som går hand i hand med den sociala gemenskapen som många campingplatser erbjuder. Husvagnstillverkaren Polar, sedan tre år partner till Dansbandsveckan, är positiva till antalet husvagnsekipage som syns i Malung under veckan.

- Partnerskapet till Dansbandsveckan har kommit att betyda otroligt mycket för oss. Dels för att det är ett fantastiskt arrangemang, en riktig folkfest. Dels för att det ger oss ett mycket bra tillfälle att träffa våra kunder och övriga husvagns- och husbilsintressenter under avslappnade former, säger Niclas Runberg, vice VD SoliferPolar AB.

På en yta i Grönlandsparken tar Polar traditionsenligt tillfället i akt att smygvisa några av nästkommande års modellnyheter inom husvagnar och husbilar. Den köpsugne kan få en offert på plats och till och med göra en beställning av en ny husvagn. De modeller som visas i Malung är Polar 560 CTH, Polar 560 TDB, Polar 620 TR/LB, Polar 840 TRX/TDS och husbilen Polar 3504.