Månadens resa med Solresor: Kuba & Karibiska drömmar

Solresor lanserar en ny rundresa med en exotisk kombination bestående av Kuba och Karibien. Här får man flertalet fantastiska resmål i en och samma resa.

Dagen efter ankomsten lämnar vi Havanna och beger oss mot västra Kuba. Ett dramatiskt och frodigt landskap med både bergstoppar och lummig grönska möter oss i Viñalesdalen, i Pinar del Rio får vi en inblick i tillverkningen av de berömda cigarrerna och i Cueva del Indio vandrar vi i en spektakulär grotta.

Vi återvänder till Havanna där följande dag börjar med en stadsrundtur runt om i staden. Dagens Havanna präglas av sin historia kring handel, turism och lustfyllda atmosfär men är samtidigt mitt i en fas av nya möjligheter. På kvällen checkar vi in på vårt fartyg MSC Opera. Med boende ombord på fartyget fortsätter vi under de kommande två dagarna uppleva Havanna, både gemensamt och på egen hand.

Därefter väntar en dag till havs innan vi kastar ankar vid Jamaica och Montego Bay. Här råder en avslappnad stämning bland husfader från kolonialtiden, rombutiker och Bob Marleys musikaliska arv.

Nästa dag möts vi av vyerna över Caymanöarna. Vi droppar ankaret utanför Grand Caymans huvudstad Georgetown och i närheten väntar stranden Seven Miles Beach, som bjuder på allt det många förknippar med Karibien. En exotisk prägel, sammetslen sand och ett turkosfärgat vatten.

Förvisso kommer det inte vara fredag men dagen efter Caymanöarna är vi framme i Mexiko, landet som gett oss tacos. Ön Cozumel är 45 km lång och 16 km bred men stoltserar med sina vita sand-stränder och klara vatten.

Vi rundar av i lugn och ro med ett par dagar i Jibacoa, cirka 1 timmes färd från Havanna

- Vi har märkt att intresset för att resa till Kuba fortsätter vara väldigt stort. Kuba är utan tvekan Solresors största vintersuccé i år och jag är väldigt glad att få presentera ytterligare en resa till årets hetaste resmål. Dessutom blir kombinationen med några riktiga pärlor i Karibien väldigt attraktiv, säger Maria Nilsson, produktchef på Solresor

FAKTA:
Flyg från Stockholm, Göteborg eller Köpenhamn med KLM/AF, med mellanlandning i Amsterdam/Paris.
Avresa 17 och 24 januari, 14 februari samt 13 mars 2016Reslängd: 13 dagar
Pris: från 19 985 kr för del i dubbelrum/hytt. Enkelrumstillägg fr. 6 500 kr.
Skandinavisktalande reseledare.
I resan ingår bl.a. guidad utflykt till Viñalesdalen och Pinar del Rio, båttur i La Cueva del Indio, stadsrundtur i Havanna, biltur i 50-tals amerikanare. Boende i Havanna, ombord på MSC Opera och i Jibacoa ingår.
Visumpaket kan ombesörjas genom Solresor mot en kostnad av 400 kr.