Solresor startar egen reseledarutbildning

Det snabbväxande charterföretaget Solresor startar under våren en egen reseledarutbildning. Utbildningen kommer att äga rum under en månads tid varje år på någon av Solresors många destinationer. Första kursen drar igång på Mallorca den 10 februari 2007. Solresor har tidigare anställt reseledare med utbildning och erfarenhet från andra reseledarutbildningar och därefter internutbildat dem. Nu väljer man istället att säkerställa sitt allt större behov av reseledare, med rätt erfarenhet och kunskaper, genom en egen utbildning. – Solresor växer i snabb takt och behöver anställa fler nya reseledare. Genom att starta vår egen utbildning får vi en större träffsäkerhet när det gäller reseledare som passar just våra behov. Blir man godkänd på kursen kommer man att erbjudas jobb på någon av våra destinationer, till exempel Oman, Mallorca eller Costa Rica, säger Alexandra Bylund, informationschef på Solresor. För många unga människor är reseledaryrket en drömstart på arbetslivet och inte sällan ett första steg på karriären i resebranschen. Chartergäster förväntar sig ett professionellt och vänligt bemötande av en kunnig, förtroendeingivande och energisk person, vilka alla är egenskaper som värdesätts i andra typer av ledarroller. De flesta i ledande positioner inom Solresors organisation har börjat som reseledare. – Många arbetar som reseledare i tre-fyra år och går därefter vidare i karriären inom resebranschen eller på annat håll. Jag själv jobbade som reseledare, bland annat på Gran Canaria, Tenerife och Mallorca och kan garantera att man får med sig en massa erfarenhet som man har stor nytta av i sin fortsatta karriär, säger Alexandra Bylund. För att arbeta som reseledare krävs att de sökande är 21 år. Kursen kostar 10 900 kronor och efter två års anställning återbetalas hela avgiften. I priset ingår flygresa tur och retur, hotellvistelse, halvpension och undervisning. För ytterligare information, vänligen kontakta: Alexandra Bylund, informationschef på Solresor, telefon 040 - 600 95 38, mobil 0739 - 60 80 31. Solresor startades 1989 och har i dag hunnit växa till att bli en av Sveriges största researrangörer. Under de tio första åren erbjöd företaget främst resor till Sydeuropa, men sedan år 2000 har Solresor i snabb takt utökat sitt utbud med spännande resmål över hela världen. Solresors affärsidé är att erbjuda bekväma paketresor med hög kvalitet till konkurrenskraftiga priser på den skandinaviska marknaden. Mer information om Solresor finns på: www.solresor.se