Solresors storsatsning i Göteborg ger 45 nya arbetstillfällen

Solresor öppnar i månadsskiftet en egen resebutik på Göteborgs centralstation. Solresor har dessutom beslutat att stationera ett av koncernens nyinköpta flygplan på Landvetter flygplats. Sammanlagt kommer satsningen att ge 45 nya arbetstillfällen i regionen. Solresor, som är baserade i Malmö, har tidigare främst satsat på sin hemmapublik i Sydsverige och resenärer från Stockholmsområdet, men i vinter inleds en storsatsning på Göteborg och Västsverige. Den nya resebutiken och flygplanet kommer att ge 45 nya arbetstillfällen i Göteborgsområdet, varav fem personer kommer att jobba i butiken och resterande 40 personer är besättningspersonal. – Västsverige har blivit en mycket viktig marknad för Solresor. Vi har hittills klarat oss utan egen butik i Göteborg, men efter vår snabba tillväxt under de senaste åren känner vi att det är nödvändigt för att kunna ta hand om alla kunder i området, säger Alexandra Bylund, informationsansvarig på Solresor. Solresors mål är även att förstärka den befintliga relationen med resebyråerna i regionen. – Även om vi nu satsar på en egen butik i Göteborg är våra återförsäljare, vid sidan av webben, fortfarande den viktigaste distributionskanalen för oss. Trots att vår Internetförsäljning ökar kontinuerligt, och redan står för runt en tredjedel av försäljningen, är det avgörande att vi har personal på plats som kan svara på frågor från såväl resebyråer som privatpersoner, säger Alexandra Bylund. Solresors butik öppnar torsdagen den 30 november och Solresors första flyg kommer att lyfta från Landvetter den 1 maj, 2007. För ytterligare information, vänligen kontakta: Alexandra Bylund, informationschef på Solresor, telefon 040 - 600 95 38, mobil 0739 - 60 80 31 eller e-post alexandra.bylund@solresor.se Solresor startades 1989 och har i dag hunnit växa till att bli en av Sveriges största researrangörer. Under de tio första åren erbjöd företaget främst resor till Sydeuropa, men sedan år 2000 har Solresor i snabb takt utökat sitt utbud med spännande resmål över hela världen. Solresors affärsidé är att erbjuda bekväma paketresor med hög kvalitet till konkurrenskraftiga priser på den skandinaviska marknaden. Mer information om Solresor finns på: www.solresor.se