SM i svenskt vin avgjort

En del producenter får inte ihop ens det. Strandåkra Gård fick exempelvis förra året hela skörden uppäten av getingar och kunde bara presentera en halv flaska på detta inofficiella mästerskap i svenskt vin. Arrangör är Vinkällan Dryckesutbildningars Dick Samuelsson i samarbete med Svenska Vinodlares Förening med omkring 200 medlemmar.

Hela 37 olika viner i kategorierna vitt, rosé, rött, sött och starkvin provades av fem professionella provare och det blev en blandning mellan högt och lågt. Men klart stod att vinnäringen utvecklas i Sverige, trots de tämligen bistra förutsättningarna som finns.

Ett vin erhöll högsta pris, guld, av juryn, Vidal Ice Wine 2007 från Blaxta Vingård utanför Flen. Två viner premierads med brons, det vita MA 2008 från Kullahalvöns Vingård samt Partus 2008 (vitt vin) från Kullabygdens Vingård, båda i Skåne. Sammanlagt 17 viner fick godkänt, vilket ändå får ses som en framgång för svens vinnäring.

- Detta är tredje året som föreningen genomför en landsomfattande provning av svenska viner. Efter några år så har mer erfarenhet skapats, som bland annat medför att rutiner kring provningen och dess bedömning kommer att mer anpassas till internationella nivåer. Föreningen hoppas inom ett par år, att dessa provningar kommer att bli officiella där kontrollant från myndigheten skall delta, säger Lauri Pappinen, ledamot i styrelsen samt vinbonde hos Gutevin på Gotland

- Jag är övertygad om att föreningen redan om ett par år, får en officiell acceptans för dessa provningar. Allt detta syftar till att kvalitetssäkra svensktillverkat vin och även stimulera alla svenska vinodlare, i sina ambitioner att hela tiden bli duktigare, säger Lauri Pappinen,

Följande viner premierades:

Sandskogens Vingård, Salvik Rött Bordsvin, Rött

Wannborga Vingård, Pärleporten, Starkvin

Kebbe Vin, Vavle 2005, Starkvin

Fotnot. I juryn satt Johan Edström (PR och utbildning på Philipson Söderberg), Sauli Lindfors (Ultra Education), Lotta Lindskog (sommelier), Lasse Ermalm (sommelier) samt Johan Franco Cereceda (chefredaktör på WOW News).

Källa: WoW news, JFC

• entreprenör