Fransman och svensk nya hästar i Elitloppet Benders

Fransman och svensk nya hästar i Elitloppet Benders

Oasis Bi vann Lotterian efter ett dramatiskt lopp och tränaren Stefan P Pettersson och ägaren Per-Gunnar Svärd var överlyckliga. Glädjen blev ännu större när Markus Myron bjöd in Mantorpshästen till Elitloppet Benders. - Jag kan också avslöja att franske stjärnan Un Mec d´Heripre får ett rosa kuvert, säger Solvallas sportchef.

Oasis Bi svarade för en makalös prestation i Neapel. Johnny Takter körde till ledningen och fick favoriten Voltigeur de Myrt på utsidan och släppte ledningen efter 700 meter. Men på upploppet fick Oasis Bi lucka invändigt och raketspurtade till vinst. Segertiden blev 10,7/1600 meter och prischecken var på 1,6 miljoner kronor.

- Ägaren Per-Gunnar Svärd blev otroligt glad för inbjudan till Elitloppet och sa att de lämnar besked när de är tillbaka i Östergötland och ser hur Oasis Bi reagerat på två lopp på samma dag och den långa resan, säger Markus Myron.

Franske tränaren Fabrice Souloy fick sin andra rosa biljett på lika många dagar. Your Highness bjöds in till Elitloppet Benders i lördags. Un Mec d´Heripre på söndagen.

- Un Mec d´Heripre är den bästa häst jag tränat. Det är en riktig sprinter och han kommer att passa på Solvalla, sa Fabrice Souloy i en intervju i veckan.

När Souloy fick inbjudan på söndagskvällen tackade han ja direkt. Jean Michael Bazire tog i lördags spets på Argentan med Un Mec d´Heripre och trots att Billie de Montfort försökte utmana gick den åttaårige hingsten bara undan på nya personliga rekordet 10.0. Segern i Criterum de Vitesse de Basse Normandie gav över 400 000 kronor.

Elitloppet Benders avgörs på Solvalla 29 maj. Sedan tidigare är franske Timoko och svenska Your Highness klara för deltagande.

Fakta: Un Mec d´Heripre
Nationalitet (ägare):
Fransk (Ecurie d´Heripre.)
Tränare:
Fabrice Souloy.
Kön:
Hingst.
Ålder:
8 år e Orlando Vici – I Love You Darling.
Startprissumma
: Ca 10,3 miljoner kronor.
Rekord:
1.10,0.

Fakta: Oasis Bi.
Nationalitet (ägare):
Svensk (Frackstads Lantbruks AB.)
Tränare:
Stefan P Pettersson.
Kön:
Hingst.
Ålder:
8 år e Toss Out – Up Front JM.
Startprissumma
: Ca 12,0 miljoner kronor.
Rekord:
1.10,0.