Makethemark vinner Jubileumspokalen på Solvalla. Foto: Maria Holmén/TR Bild

Makethemark inbjuden till Elitloppet

Ifjol vann han Jubileumspokalen på Solvalla - i år dyker han upp i det allra största loppet. Makethemark är den åttonde hästen att bli inbjuden till Elitloppet 2019, sista söndagen i maj.
- En pojkdröm som går i uppfyllelse och det största jag varit med om, säger tränare Petri Salmela.

Makethemark har vunnit årsdebuten de tre senaste åren och inledde 2019 på precis samma vis - seger direkt. I Gulddivisionen på Romme på segertiden 1.11,4 över medeldistans visade den sexårige hingsten att han är redo för ytterligare en säsong då han på imponerande vis spurtade till vinst. - Makethemark har utvecklats för varje år och visade ifjol att han tagit steg in i världseliten. Efter en strålande årsdebut blir han mycket intressant att se i Elitloppet 2019, säger Solvallas sportchef Anders Malmrot.

Makethemark blev tvåa och utmanade redan Elitloppsinbjudne Propulsion i Norrbottens Stora Pris under fjolåret innan han sedan tog hem förstapriset på 1 miljon kronor när han vann Jubileumspokalen på Solvalla - vilket är karriärens största triumf hittills. Under tisdagen i Solvallas livesändning på Facebook så meddelades att tränare Petri Salmela och kretsen runt hästen fått motta en rosa biljett och nu är inbjudna till sista söndagen i maj, vilket blir första gången i Elitloppet för Makethemark. - Jag är väldigt stolt över min häst och det här är stort för hela teamet,, säger Petri Salmela.

Fakta Makethemark
Ålder: 6 år
Kön: Hingst
Starter/Resultat: 45 (21-8-6)
Intjänat: 5 153 450 SEK
Rekord: 1.10,5 autostart (1609m)
Ägare: Stall NIAN
Tränare: Petri Salmela
Skötare: Anne Raatikainen
Uppfödare: AB NIAN
Nationalitet: Svensk

Elitloppet är huvudattraktionen under Elitloppshelgen som arrangeras på Solvalla i Stockholm den 24-26 maj 2019. Elitloppet är ett inbjudningslopp där 16 hästar tävlar i två olika försök med åtta hästar i vardera. De fyra främsta i varje försök möts i en final där segraren erhåller tre miljoner kronor.

Inbjudna hästar till Elitloppet 2019: Readly Express (Sverige), Propulsion (Sverige), Dijon (Frankrike), Aubrion Du Gers (Frankrike), Double Exposure (Sverige), Looking Superb (Norge), Uza Josselyn (Schweiz) och Makethemark (Sverige).

För mer information kontakta Anders Malmrot, sportchef Solvalla, på +46 70 636 00 58

Solvalla är Nordens största arena för travsport och ligger i Bromma i norra Stockholm. Travbanan har plats för 35 000 åskådare och arrangerar varje år Elitloppet, ett av världens största travlopp. På anläggningen arrangeras också många event, mässor och konferenser. Solvalla drivs av den ideella föreningen Stockholms Travsällskap.