Somfy visade framfötterna på mässan R+T i Stuttgart

För ett par veckor sedan arrangerades den stora branschmässan R+T i Stuttgart i södra Tyskland. Detta är världens största mässa för företag som arbetar med solskydd och givetvis fanns Somfy på plats här. Den totala mässytan är 120.000 kvadratmeter så det är många företag som får plats här för att visa upp sina produkter och ta del av trender i branschen.

Somfy stoltserade med en av de största montrarna på mässan vilket visar att man satsar stort på att visa upp sin verksamhet här. Montern var stor och luftig med olika avdelningar som fokuserade på olika områden där nya innovationer, funktioner och produkter visades upp. I montern fanns anställda från alla världens hörn och här sågs Somfy-människor från i stort sett alla kontinenter på jordklotet vilket var imponerande.

Mässan som pågick i flera dagar lockade tusentals besökare och många av dessa passade på att stanna till i Somfys monter för att ta del av det som presenterades men också för att sammanstråla med kollegor och vänner för att diskutera utveckling och framtid kring solskydd.

Den kanske populäraste nyheten som visades upp hos Somfy är den kommande utomhuskameran Somfy Outdoor Camera som rönte stor uppmärksamhet. Säkerhetskameran presenteras som den mest avskräckande på marknaden med inbyggd rörelsesensor, siren, högtalare och intelligens som gör skillnad på djur och människor. När någon kommer innanför ett fördefinierat område uttalas en varning som säger att man är inne på privat område och om personen inte försvinner ljuder den högljudda sirenen. Denna nya och unika utomhuskamera ska lanseras till sommaren och har då stöd för bland annat Apple Homekit, Amazon Alexa och Google Assistant vilket gör den riktigt intressant.

Utöver detta visades också den nya smarta pluggen upp, Somfy Smart Plug io som är ett fjärrstyrt eluttag i litet snyggt format. Den kommande smartpluggen har bra räckvidd, snabb svarstid och tvåvägskommunikation vilket innebär att man kan se om kontakten är igång eller inte. Denna lanseras inom kort på svenska marknaden och fungerar perfekt med TaHoma, Somfys lösning för smarta hem.

Ett annat område som det fokuserades på var den nya strategin inom Somfy som går ut på en öppenhet kring det smarta hemmet – So Open with Somfy. En uttalad strategi om att fungera med stora ekosystem, partners, plattformar och att släppa alla API fria är ett steg i rätt riktning som kommer att underlätta det smarta hemmet för många användare över hela världen.

Mycket fokus låg också på Somfy Protect som är en smart plug & play-larmlösning för konsumenter. Här visades de mycket populära produkterna Somfy One, Somfy One+ och Home Alarm upp. Förutom snyggt designade och funktionella produkter är detta abonnemangsfria larm som du enkelt installerar på egen hand. Ökar ditt behov eller om något förändras i hemmet är det enkelt att lägga till nya produkter i egen takt.

Nu fanns det otroligt mycket mer att titta på i Somfys monter som rör solskydd så passa på att kontakta någon av våra återförsäljare som finns över hela landet för att få mer information om hur du kombinerar en ökad komfort i hemmet med smarta funktioner!