Brighter väljer Sonat som utvecklingspartner och logistikfunktion

Brighter är ett svenskt bolag som utvecklar lösningar för en datadriven och mobil hälsovård, initialt inom diabetessegmentet. Som ett led i utvecklingen och lanseringen av bolagets uppkopplade diabeteslösning Actiste har Brighter valt Sonat som utvecklingspartner för att designa, utveckla och införa en stark logistikplattform.

Partnerskapet med Sonat omfattar dels rollen som utvecklingspartner, där Sonat utvecklar en skalbar logistikplattform som möjliggör snabb expansion till nya marknader, dels rollen som outsourcad logistikfunktion med ansvar för bland annat prognoser, lagerstyrning, tillgänglighet, orderplanering, transportadministration, leveransbevakning och daglig problemlösning.

– Det här är ett otroligt spännande uppdrag som ligger mitt i prick för Sonat, säger Kjell Rundqvist, VD på Sonat. Vi har under 17 år samlat på oss en enorm kompetens och erfarenhet. Att alltid utgå från företagets (kundens) mål och kunderbjudande. Att kombinera det operativa i vår 4PL-verksamhet med vårt stora strategiska kunnande. Det är precis det vi ska göra tillsammans med Brighter.

– Vi har genom åren arbetat med många stora och små företag, en del i startup-läge, andra etablerade men med tydliga mål om tillväxt, fortsätter Kjell Rundqvist. Några exempel på sådana företag är Varnergruppen, Apoteket, Byredo och Cervera.

– Vi ser fram emot att samarbeta med Sonat, som inte bara utvecklar logistiklösningar i världsklass utan också har relevant kompetens för vår typ av produkter. Sonat har visat att de framgångsrikt kan skala upp logistik globalt och det är viktigt i den fas som Brighter nu befinner sig i, säger Truls Sjöstedt, Brighters vd och grundare.

• Telekom

• global logistik
  • logistikfunktion
  • outsourcing
  • supply chain strategi
  • utveckling
  • logistikplattform
  • fjärdepartslogistik
  • 4pl
  • logistik
  • supply chain management
  • supply chain
  • utvecklingspartner
  • actiste
  • brighter

Om Brighter

Brighter utvecklar lösningar för en datadriven och mobil hälsovård. Genom sitt intellektuella kapital och det första hjälpmedlet Actiste®, skapar bolaget en effektivare vårdkedja med individen i fokus. Initialt satsar Brighter på diabetesvård, men det finns möjligheter att i framtiden verka på en övergripande nivå som spänner över fler sjukdomar och vårdinriktningar. Detta sker genom The Benefit Loop®, Brighters molnbaserade tjänst som kontinuerligt samlar, behandlar och delar data på användarens villkor.

Om Sonat

Sonat är en utvecklingspartner inom supply chain och logistik med kompetens och tjänster inom såväl fjärdepartslogistik som konsulting. Sonat grundades år 2000, har ca 60 anställda och kontor i Stockholm och Örebro.

Sonats affärsidé är att skapa ökad konkurrenskraft åt våra kunder genom att driva och utveckla deras försörjningsnätverk (supply chains) med kostnadseffektivitet, reaktionssnabbhet och förändringskraft i världsklass.

För mer information, besök www.sonat.se eller kontakta VD Kjell Rundqvist, kjell.rundqvist@sonat.se, +46 70 862 2721.

Kjell Rundqvist

Presskontakt Försäljningschef Försäljning