Nu artistdebuterar hitmakaren Iman med Sugar Deluxe

Hon har skrivit Zara Larssons superhit Lush Life, arbetat med artister som Titiyo och Dante och släppt We Are tillsammans med Lilla Namo till förmån för Världens Barn. Nu artistdebuterar den 21-åriga multitalangen Iman och släpper sin första singel Sugar Deluxe, en genusflippad, r’n’b-pulserande poplåt med tillbakalutad attityd.

Aldrig förr har anarcha-feminism smakat så här sockrigtAnnah Björk/Bon

Svensk musik har fått ytterligare en stjärna i låtskrivaren och artisten ImanJan Gradvall/DI Weekend

I Sugar Deluxe sjunger Iman självsäkert till en hypotetisk kille. Vi känner igen perspektivet från r’n’b-världens manliga skildringar, men Iman gör det så klart på sitt helt egna sätt.

Only been here for a whileGot my attention when you smiledWanna take you out for a rideIn my Bugatti, drive some milesYou’re a contradiction, you’re a good boy on the runSo back it up a bit closer and let me have a run

– Min musik har som syfte att svepa in människor i en slöja av välmående. Att dansa ska vara och är oundvikligt! Och när musiken fångat dig så finner du dig plötsligt dansande till texter du inte förväntade dig. Rader som sätter igång tankeprocesser. Om rättvisa, om normer och om känslor, säger Iman.

Parallellt med premiären av singeln Sugar Deluxe är det premiär för videon Sugar Deluxe.

– Videon är simpel och straight to the point, säger Iman. Jag ville inte krångla till den, låten ska få tala för sig själv. Och så är det såklart mycket lila och rosa ljus eftersom det är mina favvofärger!

Lyssna på Sugar Deluxe här: https://open.spotify.com/album/0vL66Uik4McDHW9UtKRC4q

Se videon till Sugar Deluxe här: https://www.youtube.com/watch?v=x44Ytlhoj3Q&feature=youtu.be

Iman har tidigare skrivit Zara Larssons superhit Lush Life, sjungit med artister som Titiyo och Dante och tillsammans med Lilla Namo skrivit och uppträtt med We Are, ett power anthem till förmån för Världens Barn.

För ett år sedan hittade Simon Cowells management, mannen bakom American Idol och The X Factor, en av Imans gamla låtar "High For You" på Youtube och golvades. Den är nu planerad att släppas i England i en uppdaterad version av brittiska dj:n Kat Krazy, featuring Iman.

Iman är van att skapa sin egen väg och hon har levt med musiken hela sitt liv. Hon växte upp i en musikalisk familj, hennes föräldrar är själva musiker, artister och producenter, och började tidigt sjunga och skriva låtar. Nu är hon 21, artist, låtskrivare och producent och våren 2016 släpper hon sin första ep.

• Musik

Zannah Hultén