– Jag har fått ett nytt liv och gått ner 90 kilo, säger Ola Pettersson.

Hörhjälpmedel påverkar inte bara hörseln, utan också självförtroendet

Ola Pettersson tappade tron på sig själv i takt med att hörseln försämrades. Till sist undvek han sociala sammanhang och slutade att träna som han alltid hade älskat. Men vändningen kom.

– Jag såg ett inlägg på Facebook om att Phonak sökte testpersoner och anmälde mig. Skillnaden blev extremt stor för mig. Jag har fått ett nytt liv och gått ner 90 kilo i vikt. Det firade jag med en ny fin tatuering på handen. En hörapparat från Phonak.

Ola har arbetat som lastbilschaufför i mer än tjugo år och hans hörselproblem kom smygande.

Buller försämrade hörseln
Idag har han 24 procents hörsel på höger öra och hör ingenting alls på sitt vänstra öra, vilket påverkade hela hans livssituation.

– Jag har en medfödd hörselnedsättning som med all säkerhet försämrats under de tjugo år som jag suttit i en bullrig lastbil och kört kors och tvärs över Europa.

Att inte höra
De senaste fyra åren har Olas hörsel försämrats radikalt.

– Jag drog mig undan och blev mer och mer osocial. Jag hörde inte vad folk sa på fester, så jag slutade att gå dit. Jag ville helst inte gå i affärer eftersom de spelade så hög musik att jag inte kunde tala med personalen. Och så slutade jag att träna, framför allt för att jag inte hörde trafiken runt omkring när jag var ute och löptränade eller cyklade. Jag var en fara både för andra och mig själv. Vid några tillfällen var jag nära att bli påkörd.

För Ola har hörhjälpmedlen underlättat mycket i hans yrkesroll. Idag använder han förutom sina hörapparater även Roger-produkter för yrkesverksamma, som Roger Pen och Roger Table Mic.

– Nu i efterhand vet jag att en person med hörselnedsättning har stora rättigheter till rätt hörhjälpmedel. Jag vet också att livet kan få en helt ny vändning med rätt produkter.

Läs hela intervjun med Ola i pdf-bilagan.