Så filmar du sommarens bröllop

I helgen får prins Carl Philip sin Sofia och med det står bröllopssäsongen i full blom. Men alla har inte samma möjlighet som prinsparet att föreviga den stora dagen. Kanske har du som många andra lovat din bästa vän, syster, bror eller kusin att filma deras bröllop? Här kommer tips för att ditt filmande till proffsnivå.

En ny undersökning från Sony visar att över hälften (54 %) av de tillfrågade var så uppslukade och överväldigade att de hade svårt att komma ihåg allt från bröllopsdagen. Så för att hjälpa alla hemmafotografer har Sony gått ihop med den världskända bröllopsfotografen Jeff Wood som delar sina hemligheter till en perfekt bröllopsfilm med Sonys nya 4K Handycam FDR-AXP33. Här är Jeffs bästa tips för att skapa en perfekt bröllopsfilm:

1. Filma korta klipp (3-5 sekunder): Tänk på varje klipp som ett fotografi där det oftast finns en tydlig mening med bilden. Låt inte videokameran rulla på tills det händer någonting intressant.
  2. Tänk på att ljudet: Det som blir sagt är viktigt, om inte viktigare, än det som filmas.
  3. Sitt ner och se dig omkring: Några av dagens mest spännande ögonblick är oftast rakt framför dina ögon. Om du går och letar efter det kommer du ligga steget efter.
  4. Strunta i bröllopsfotograferingen: Att filma bröllopsfotograferingen innebär i grunden två saker – att paret blir obekväma och att fotografen blir störd i sitt arbete. Bröllopsfilmer handlar om att fånga olika känslor under dagen. Känslorna på en bröllopsfotografering är inte viktiga till det stora hela.
  5. Dela upp filmen i två kategorier: ”A-film” och ”B-film”. ”A-filmen” innehåller kort utdrag från ceremonin, tal och framföranden. ”B-filmen” innehåller allt annat som händer under dagen. Var kreativ och ta ut svängarna i B-filmen. A-filmen är mer strikt hållen då det viktigaste är att fånga vad som sägs.

Cirkapriser och tillgänglighet
Modell: FDR-AXP33, Cirkapris 12 489 SEK