Sony meddelar att 360 Reality Audio blir tillgängligt för strömning via Amazon Music HD

Ny uppslukande musikupplevelse på nya Amazon Echo Studio

Tokyo, Japan - Sony Corporation meddelade idag att 360 Reality Audio kommer att finnas tillgängligt på den nya Amazon Echo Studio med Amazon Music HD för kunder i USA, Storbritannien, Tyskland och Japan senare under året.

360 Reality Audio presenterades först vid CES 2019 och är en musikupplevelse som använder Sonys Object-based Spatial Audio Technology. Denna teknik gör det möjligt för artister och musikskapare att skapa en spatial musikupplevelse genom att positionera olika ljudkällor som sång, kör och instrument så att det passar deras kreativa och konstnärliga vision. På så sätt kan lyssnaren njuta av en fördjupad musikupplevelse som får dem att känna som att de har sin favoritartist rakt framför sig. Teknologisk utveckling pågår för att stödja en mängd olika ljudenheter som hörlurar och högtalarsystem, inklusive den helt nya Echo Studio.

Sony arbetar med stora skivbolag, distributionstjänster och branschledande företag för att skapa ett nytt musikaliskt ekosystem kring 360 Reality Audio, som kommer att inkludera skapande, distribution och uppspelning av musik.

”Det har varit otroligt att se responsen från kunderna med lanseringen av Amazon Music HD,” sade Steve Boom, VP för Amazon Music. ”Vi fortsätter att vara banbrytande för en ny lyssningsupplevelse. I och med lanseringen av Echo Studio med stöd för Sonys 360 Reality Audio kombinerar vi bekvämligheten med att strömma musik i högsta kvalitet med röst. Vi är glada över att göra strömmande musik i högsta ljudkvalitet mer tillgängligt för kunder än någonsin tidigare.”

"Kunder berättar om hur de älskar att bara kunna be Alexa om sin favoritmusik," sade Miriam Daniel, VP för Alexa och Echo Devices, Amazon. ”Med Echo Studio, som stöder Sonys 360 Reality Audio, har vi skapat en helt ny lyssningsupplevelse för kunderna. Genom en enkel enhet kommer de att kunna försvinna in i musiken som aldrig tidigare, och höra varje låt som dess skapare tänkte att den skulle låta.”

”Vi är stolta över att kunna erbjuda denna nya och fångande musikupplevelse genom Amazon Music HD och den helt nya Echo Studio. Vi hoppas kunna ytterligare stimulera marknaden genom att utöka antalet tillgängliga alternativ för hur lyssnare kan njuta av sin musik, ”sade Yoshinori Matsumoto, direktör och vice president, Sony Home Entertainment and Sound Products Inc. ”Sony avser att vidare utöka antalet kompatibla streamingtjänster och enheter för att bygga ett ekosystem som når så många lyssnare som möjligt. ”

För ytterligare information om 360 Reality Audio, besök vår officiella webbplats på https://www.sony.net/360RA/

* Alla listade produktnamn som listas här är varumärken eller registrerade varumärken som tillhör Sony Corporation eller deras respektive ägare.

* Amazon, Echo, Alexa och alla relaterade logotyper är varumärken som tillhör Amazon.com, Inc. eller dess dotterbolag.

• 360 reality audio

Sony Corporation är ett kreativt underhållningsföretag på en solid grund av teknik. Från spel och nätverkstjänster till musik, bild, elektronik, halvledare och finansiella tjänster fyller Sony världen med känslor genom kreativitet och teknik. För mer information, besök http://www.sony.net/