Sony och Profoto tillkännager samarbete och den första driftskompatibla produkten för seriösa fotografer

På Photkina 2016 i Köln tillkännagav Sony idag ett samarbete med Profoto med syfte att ge visionära fotografer en plattform.

Det här samarbetet gör det möjligt för optimerad kompabilitet mellan Profoto-blixtrar och ljusformare samt Sonys systemkameror (ILC). Sony har licensierat de tekniska specifikationerna för tre[i]av sina ILC-modeller till Profoto som ger dem möjlighet att utveckla produkter som ger en rik ljusformningsupplevelse för användare av Sonys α–kameror.

“Passionen för att möjliggöra storslagen fotografering är något som vi delar med Profoto och vi är glada över att Sonys α–användare kommer att kunna bredda sina fotograferingsmöjligheter” säger Yosuke. Aoki, Head of Pan European Product Marketing, Digital Imaging och Vice VD för Sony Europe Ltd.

Den första produkten från samarbetet är Profoto Air Remote TTL-S som trådlöst integrerar en Profoto Air TTL-blixt med utvalda Sony α–kamerori.

Air Remote TTL-S-systemet kommer att finnas tillgängligt i början av 2017. Pris tillkännages längre fram.

[i]Aktuella kompatibla kameror är α7 II, α7R II och α7S II

Mer information finns tillgänglig här.

För mer information, vänligen kontakta:

Lene Aagaard, PR Communications Manager, Sony Electronics Nordic

+45 43 55 7292 / lene.aagaard@eu.sony.com