Sony vinnare i fem kategorier på årets EISA awards

European Imaging and Sound Association (EISA) har uppmärksammat Sonys framgångar i att leverera produkter som inspirerar och möter konsumenters nyfikenhet och har utsett Sony till vinnare i fem kategorier i 2016 års omgång av EISA awards. EISA är den största sammanslutningen för Europas främsta tidskrifter inom ljud och bild samt är kända för att lyfta fram kvalitet och innovationer. EISA:s utskott bedömer och utvärderar en mängd kategorier inom teknik.

Bästa kompaktkamera 2016-2017: Sony Cyber-shot RX1R II

Sony Cyber-shot RX1R II är byggd runt en småbildssensor på 42,4 megapixel och ett högkvalitativt Zeiss-objektiv. Den har världens första variabla lågpassfilter och ger fantastisk bildkvalitet med ett mycket stort dynamiskt omfång och låga brusnivåer. Den snabba hybridautofokusen är mycket träffsäker genom att kombinera fasdetektering med kontrastdetektering. Den kraftfulla BIONZ X-processorn ser till så du aldrig missar ett ögonblick. Den infällbara OLED-sökaren med XGA-upplösning och en vinklingsbar skärm ger dig kreativ frihet när du komponerar dina bilder. Den här premiumkompakten är på alla sätt en vinnare.

Bästa stillbilds- och videokamera 2016-2017: Sony α7S II

Med α7S II ger Sony proffsen ett verktyg för att skapa video av yttersta kvalitet och fantastiska stillbilder oavsett situation. Exmor-sensorn i småbildsformat på 12,2 megapixel kommer verkligen till sin rätt i riktigt svagt ljus, den maximala känsligheten är ISO 409 600. Kameran har ett mycket stort dynamiskt omfång, inbyggd 5-axlig stabilisering och intern inspelning av 4K-video som läses ut pixel för pixel utan skalning. Den professionelle videofilmaren behöver inte kompromissa med kvaliteten. Kamerans snabba och exakta autofokus garanterar fantastiska och skarpa bilder även i nära nog mörker.

Bästa spegelfria kamera, prosumer 2016-2017: Sony α6300

Med nya α6300 har Sony gjort en ännu bättre variant av den enormt populära α6000. De har behållit den lätta och kompakta designen hos föregångaren men lagt till blixtsnabb (0,05 sekunder) hybridautofokus med 425 fokuspunkter och motivföljande 4D-fokus. A6300 har dessutom 4k-video i proffskvalitet och är vädertätad. Den nya Exmor CMOS-sensorn på 24,2 megapixel ger utmärkt bildkvalitet även i svagt ljus och fantastisk videokvalitet. Den vinklingsbara 3-tumsskärmen med 921 000 bildpunkter och den ljusa OLED-sökaren med 2,36 miljoner bildpunkter klarar att visa även snabba motiv fångade med 11 bilder per sekund.

Bästa professionella objektiv för spegelfri kamera 2016-2017: Sony FE 85 mm f/1.4 GM

Teleobjektivet Sony FE 85 mm f/1.4 GM kommer med största säkerhet bli omtyckt bland ambitiösa porträttfotografer. Den optiska designen och användningen av avancerade speciallinselement gör att objektivet levererar mycket hög upplösning som moderna kameror kan dra nytta av. Den runda bländaröppningen med 11 blad bidrar till en snygg och mjuk oskärpeteckning. Sonys egenutvecklade Nano AR Coating reducerar överstrålning och spökbilder i motljussituationer. Ringmotorn av SSM-typ med två positionssensorer ger snabb och exakt autofokus. Precis som man kan förvänta sig av ett proffsobjektiv är Sony FE 85 mm f/1.4 GM damm- och fukttätat.

Bästa bilstereo 2016-2017: RSX-GS9

Med sin 1DIN-kontroll kan Sonys RSX-GS9 se ut som en klassisk och autentisk huvudenhet, men bakom sin avskalade framsida är detta högupplösta ljudsystem en banbrytande superstjärna inom ljud. Det erbjuder support för upp till 192kHz/24-bitars PCM för olika enheter via USB typ A, 5.6MHz native DSD via USB mikro-B för anslutna digitala högupplösta musikspelare, medan den optiska utgången tillåter digital anslutning till en extern DSP. Sonys unika smartphone-app ”SongPal” tillåter användare att leta efter musik utan krångel och på smartphonens skärm kan enkla justeringar i detalj utföras vad gäller ljudet. På så sätt kan det anpassas exakt efter användarens önskemål. Genom att använda bästa tillgängliga DAC, high-end op-förstärkare och avancerade kretsar är RSX-GS9:s ljudprestanda inget mindre än sensationell. Det betyder att fördelarna med högupplöst musik äntligen kan avnjutas från din instrumentpanel.

För mer information, vänligen kontakta:

Lene Aagaard, PR Communications Manager, Sony Electronics Nordic

+45 43 55 7292 / lene.aagaard@eu.sony.com

• Teknologi, allmänt

Sony är en världsledande producent inom ljud, video, spel, kommunikations- och informationsteknologiska produkter för både konsument och professionella marknader. Med sin musik-, bild-, datorunderhållning- och online-verksamhet har Sony en unik position som det ledande elektronik- och underhållningsföretaget i världen. Sony hade en omsättning på cirka 72 miljoner dollar för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2016. För mer information, vänligen besök http://www.sony.net