​Sony World Photography Awards 2019 öppnar upp för ansökningar till Sweden National Award

2 oktober, 2018

Ännu en gång får svenska fotografer möjligheten att delta i en av världens största fototävlingar Sony World Photography Awards. World Photography Organisation öppnar idag upp för ansökningar till Sweden National Award. Den nationella utmärkelsen har länge varit en del av Sony World Photography Awards och fotografer från 50 olika länder får chansen att visa upp sin talang.

Idag tillkännages även tävlingens jury som består av en ledande internationell panel inom fotobranschen med experter från olika museum, förlag, medier och festivaler. Läs mer om juryn här.

Vinnaren av Sweden National Award kommer förutom att erhålla digital fotoutrustning från Sony även få visa upp sitt vinnande bidrag under den årliga utställningen Sony World Photography Awards i London i april 2019.

Svenske fotografen Fredrik Lerneryd kammade hem förstaplatsen i 2018 års tävling och utnämndes till världens bästa fotograf i kategorin Professional Contemporary Issues. I den svenska kategorin vann fotografen Lennart Hessel med sitt bidrag ”Afrikansk vildhund och gamar”.

Tävlingskategorier:

• Professional, består av tio olika kategorier där varje bidrag kan bestå av 5-10 bilder
  • Open, har tio olika underkategorier och uppmärksammar en enskild bild i varje kategori
  • Youth, för unga fototalanger i åldern 12-19 år
  • Student, en kategori för fotostudenter
  • National Awards,nationell kategori där en enskild bild uppmärksammas

Fotografer som önskar delta i Sony World Photography Awards 2019 har till den 30 november 2018 på sig att skicka in sina bidrag till kategorin Student, till 4 januari 2019 för klasserna Open, Youth och National Award competition och till 11 januari 2019 för Professional

• photography