Det var åtta år senast, nu släpper Eva Dahlgren ny singel och album.

Det var åtta år senast, nu släpper Eva Dahlgren ny singel och album.

Att återse Eva Dahlgren här på Sony Music är en stolt och stor händelse i höst. Sedan albumet ”Petroleum och tång”, släpptes hösten 2007 har Eva haft en del för sig, om inte annat figurerat i Så mycket bättre, skrivit en monologföreställning , invaderat NYC och inte minst utvecklat den nya karriären som filmfotograf.

Eva filmar på Super8-film och att hantera detta smått bortglömda hantverk har Eva gjort så framgångsrikt att Eva fick ställa sig bakom Super8an under delar av inspelningen av höstens stora filmpremiär ”Jag är Ingrid” – dokumentären om Ingrid Bergman.

Eva blev tillfrågad av dokumentärens regissör; Stig Björkman, att agera det filmiska kittet mellan Ingrid Bergmans egna smalfilmsrullar från sitt liv och nutidens nedslag hos Ingrids barn, familj, vänner och kollegor.

Trots detta spännande spår står givetvis alltid musiken i Evas mitt och i höst står alltså ny musik redo från en av Sveriges genom tiderna, största artister.

Eva har dels jobbat med producenten och New Yorkgrannen Nathan Larsson under sina perioder i Äpplet och tillsammans med Christopher Berg (Depeche Mode) hemma i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Såhär säger Eva själv om projektet:
-Arbetet som fotograf på dokumentären om den fantastiska Ingrid Bergman påverkade mig mer än jag var medveten om. Halvvägs in i filmarbetet slängde jag nästan all musik jag skrivit och började om.
Jag ville sjunga ljuset! Jag ville fånga det där stora vilda vackra sköra livet som flimrar förbi som smalfilmsrutor. Fånga det och sjunga det.

Första låten jag skrev blev Ingrids låt. Filmen om oss. Inspelad i en studio i Brooklyn för snart ett år sen tillsammans med några av Nathan Larsons vänner.

Nathan har jag velat jobba med länge och just nu kommer Nathans alla år som filmkompositör till användning med de stämningar jag vill bygga runt mina låtar. På resten av albumet har vi samarbetat med Cristoffer Berg, modulärsyntarnas mästare!

Men mer om det nästa gång. Nu far jag till Malmö för att göra klart mitt album.
/Eva

Den 28 augusti har Dokumentären ”Jag är Ingrid” Sverigepremiär och redan idag, den 14 augusti släpps outrot till filmen, Eva Dahlgrens nyskrivna låt ”Filmen om oss” på alla digitala plattormar.
I höst släpps Eva Dahlgens 14:e fullängdsalbum.

"Filmen om oss" på din digitala plattform här:

www.facebook.com/evadahlgrenofficial
www.facebook.com/sonymusicswedenofficial