Foto: Peter Lindbergh

Jean-Michel Jarre släpper Best of - "PLANET JARRE" och överraskar med nya albumet "EQUINOXE INFINITY" som kommer i november

För att fira 50 år av musikskapande släpper den elektroniska musikens gudfader Jean-Michel Jarre (JMJ) sin 41-spår långa Best of-samling “PLANET JARRE” idag via Sony Music. Samtidigt släpper han också nyheten att ett nytt album kommer den 16 november. Albumet är tillgängligt att förbeställa redan nu.

JMJ ger oss med ”PLANET JARRE” en intim överblick över sin gångna karriär, och han har personligen sett över omfattande remastering och själv valt ut specifika verk till fyra spellistor i samlingen: Soundscapes, Themes, Sequences och Explorations & Early Works. Samlingen ges ut i fyra olika utgåvor: vinyl, box set, deluxe CD respektive standard CD.

Utöver klassiker så ingår även två nya låtar i samlingen nämligen "Herbalizer" och "Coachella Opening", varav den sistnämnda släpptes i samband med Jarres första spelning på Coachella i april i år.

Lyssna på ”PLANET JARRE” här.

Den 16 november kommer det nya albumet “EQUINOXE INFINITY” - uppföljaren till Jarres fjärde album “EQUINOXE”. Originalplattan “EQUINOXE” släpptes exakt 40 år tidigare, dvs. den 16 november 1978, och har sedan dess fortsatt vara obligatoriskt lyssnande för musik- och elektrofantaster världen över. Inspirationen till det nya albumet kommer till stor del från människan och användandet av ny teknik såsom Artificial Intelligence, och hur denna användning i längden kommer att påverka mänskligheten.

Idag släpps också "EQUINOXE INFINITYS" artwork som är skapat av Filip Hodas och påminner mycket om den numera ikoniska bilden av originalet.

I en tid där vinylen är på uppgång igen förtjänar omslag mer uppmärksamhet, säger Jarre. Omslaget till "EQUINOXE" har alltid varit ett av mina favoriter. Bevakar dessa konstiga varelser oss? Bevakar de rymden? Bevakar de maskiner? Bevakar de ett naturfenomen? Vi vet inte riktigt. De är inte läskiga, men udda och mystiska. Så, jag tog de ursprungliga "Watchmen" på "EQUINOXE"-omslaget för att fortsätta historien. Filip Hodas är en superbegåvad ung konstnär och jag bad honom att skapa två olika verk i linje med min vision. Ett av omslagen visar mänskligheten i fred med natur och teknik, och det andra visar en bild av rädsla och förvrängning med maskiner som tar över världen. Med dessa två vill jag uppmärksamma två scenarion vi står inför idag med vår kärlek till och vårt beroende av innovation och teknik. ”EQUINOXE INFINITYS” musik är soundtracket till de två olika världarna.

Jean-Michel Jarre har sålt mer än 80 miljoner album under hela sin karriär, han fick förra året en Grammy-nominering, han har hamnat i Guinness Rekordbok för att ha lockat den största publiken till en utomhuskonsert någonsin, och han är UNESCO Goodwill-ambassadör - känd för sina uppseendeväckande liveshower på historiska platser och sevärdheter runtom i världen. Jarre är en av de första artisterna i världen att skapa elektronisk musik såsom vi känner till den idag och benämns ofta som en av förfäderna till dagens EDM-musik.

Låtlista “PLANET JARRE”:

Soundscapes

Oxygene 1

Oxygene 19

Rendez-Vous 1

Millions of Stars

Chronology 1

Oxygene 20

Equinoce 2

Waiting for Cousteau

The Heart of Noise (Origin)

Themes