Jon Henrik Fjällgren vann Talang Sverige och släpper nu albumet ”Goeksegh”

Jon Henrik Fjällgren vann Talang Sverige och släpper nu albumet ”Goeksegh”

Jon Henrik Fjällgren har setts i Talang Sverige under våren och berört många med sin jojk till vännen Daniel och hyllningsjojken till sin far. Ikväll vann han finalen med låten "Mitt hem är mitt hjärta” och imorgon släpper han albumet ”Goeksegh”, som betyder norrsken på samiska.

Jon Henrik Fjällgren föddes 1987 i Cali, Colombia. Hans namn var då Montoya och hans första månader i livet spenderades i en indianby innan han hamnade på ett barnhem. Numera går han under namnet Jon Henrik Mario Fjällgren och är uppvuxen i en renskötarfamilj i Funäsdalen.

Hans första konsert var som 14-åring, det var i Funäsdalens kyrka och kungen och drottningen var där. Därefter började hans karriär som artist. Det ena ledde till det andra och han gjorde en skiva som 16-åring som hette ”Onne vielle”.

Efter några års paus från musiken bestämde sig Jon Henrik för att testa sina musikaliska vingar igen genom att ställa upp i TV-programmet Talang Sverige. Där blev hans uppträdande och hans gripande historia om sin bästa vän Daniel som gått bort genast en snackis i sociala medier och idag har klippet med ”Daniels jojk” setts över 1.6 miljoner gånger på Youtube.  SE DET HÄR

Med ”Daniels jojk” gick Jon Henrik vidare till semifinal och därifrån tog han sig vidare till finalen med en jojk han skrivit som hyllning till sin pappa.

Ikväll vann Jon Henrik Fjällgren finalen av Talang Sverige och imorgon den 19:e maj släpps hans album ”Goeksegh” som betyder norrsken på samiska.

Albumet är producerat av Mattias Andréasson och innehåller 11 låtar, däribland ”Daniels jojk”, ”Pappas jojk” och ”Mitt hem är mitt hjärta”.

01 Daniel’s Joik
02 The Reindeer Herder’s Joik
03 Utøya
04 The Wolf