SmartBand Talk och Smartwatch 3 – Sony fortsätter sin storsatsning på SmartWear

Idag den 3 september presenterar Sony två nya produkter i sin SmartWear-serie – SmartBand Talk och Smartwatch 3. Genom att mäta användarnas aktiviteter och sammanställa informationen snyggt och lättförståeligt, hjälper SmartBand Talk och Smartwatch 3 dig att hitta nya levnadssätt som förhöjer din livskvalitet.

Sony fortsätter sin satsning på wearables, den bärbara teknik som låter användaren samla in och visualisera information och upplevelser. Sony kallar detta för SmartWear.

– Vi vill inte bara mäta kalorier och sammanställa siffror, utan ta ett större grepp och hjälpa människor att bättre förstå sig själva. Det står i centrum för vår wearable-strategi, säger Ola Lilja Molén, nordisk marknadsdirektör, Sony Mobile.

SmartWatch 3 utvecklad tillsammans med Google
Smartwatch 3 är Sonys tredje generation smarta klockor, men den första som utvecklats i nära samarbete med Google för att stödja Android Wear.

Android Wear organiserar användarens information och visar automatiskt upp personligt utformade rekommendationer. Det kan till exempel vara tips baserade på intressen, flyginformation, väderförändringar eller meddelanden från vänner. Allt kan enkelt styras med röstkommandon.

Smartwatch 3 är en rejäl uppgradering jämfört med föregångaren Smartwatch 2. Bland annat är Smartwatch 3 utrustad med en 1,6 "320x320 TFT LCD Transflektiv skärm för ökad synbarhet i starkt solljus. Baksidan är gjord av rostfritt stål, vilket bidrar till en högre premiumkänsla. Smartwatch 3 bygger också vidare på Sonys marknadsledande vattentäthet (IP68).

Det 4 GB inbyggda minnet gör klockan användbar som musikspelare. Synka spellistan innan löprundan, koppla in ett par Bluetooth-lurar och spring. Smartwatch 3 kan också mäta användarens aktiviteter genom en rad sensorer, accelerometer, kompass, Gyro och GPS.

SmartWatch 3 lanseras i färgerna Classic (Svart) och Sport (Lime).

SmartBand Talk för den aktive
SmartBand Talk är konstruerad för att alltid finnas till hands oavsett aktivitet. Den 1,4 tums böjda e-inkskärmen är alltid på och ger en skarp och tydlig bild även i direkt solljus.

Med sin inbyggda mikrofon och högtalare kan SmartBand Talk användas för telefonsamtal, något som underlättar samtal när båda händerna är upptagna eller då telefonen är utom räckhåll. Med hjälp av röstkommandon kan användaren även styra vissa av telefonens funktioner genom SmartBand Talk.

Bandets olika sensorer mäter användarens aktiviteter och ger en översikt av den dagliga motionen, oavsett om det är promenader, löpning eller klättring. Precis som Smartwatch 3 är SmartBand Talk vattentät (IP68).

SmartBand Talk lanseras i svart och vitt. Fler färger på armbandet kommer senare under hösten.

För de senaste nyheterna följ Sony på @SonyMobileNews och #SonyIFA.

- Slut –

• Data, Telekom, IT

Sony Mobile Communications är ett dotterbolag till Tokyo-baserade Sony Corporation. Sony Corporation är världsledande leverantörer av tekniska produkter för konsument- och professionella marknader i ljud, bild/video, spel, kommunikation och informationsteknik. Med smartphone-serien Xperia, erbjuder Sony Mobile Communications Sonys bästa teknik, innehåll och tjänster samt enkel anslutning till Sonys nätverk av underhållning och upplevelser.

Claes Nyströmer

Presskontakt PR-konsult 070-341 46 49