Sony Xperia Z Ultra – världens tunnaste och största full HD-smartphone

Idag den 25 juni presenteras Sony Xperia Z Ultra, med sina 6,4-tum är världens tunnaste och största smartphone med full HD-skärm. Trots sin storlek går Xperia Z Ultra enkelt att använda med enhandsfattning tack vare sin smala och smidiga design.

Sony Xperia Z Ultra kompletterar flaggskeppsmobilen Xperia Z och surfplattan Xperia Tablet Z. Storleksmässigt placerar sig Xperia Z Ultra mellan de två produktkusinerna och liksom Xperia Z och Tablet Z är Ultran också damm- och vattentålig, vilket gör den enkel att tvätta ren och klarar till och med av att filma i full HD under vatten*.

– Xperia Z Ultra är en tydlig spegling av det förändrade medielandskapet där allt mer information konsumeras digitalt och i synnerhet med rörlig bild och på resande fot. Framväxten av större skärmar är en naturlig utveckling för att tillmötesgå den nya mediekonsumtionen, samtidigt som kraven på smidighet är avgörande för att kunna förenkla vardagen för människor, säger Joakim Liljedahl, marknadsdirektör på Sony Mobile i Norden.

Med världens snabbaste smartphone-processor
För att maximera användarupplevelsen är Xperia Z Ultra utrustad med världens snabbaste smartphone-processor – Qualcomm Snapdragon 800 med 2.2 GHz quad-core CPU och 4G LTE.

Det bästa från Sony i en smartphone
Den 6,4-tum stora skärmen i Xperia Z Ultra har lånat sin teknik från Sony Bravia. Liksom i Sonys TV-apparater står TRILUMINOS för en bred palett av färger och X-Reality ger en oöverträffad skärpa. Med Sonys ClearAudio+ och Xloud ljudförstärkning levererar Xperia Z Ultra inte bara en snabb och kraftfull smartphone med exceptionell skärpa utan också en unik ljudkvalitet.

Störst och minst smartphone i ett
Vid de tillfällen som man bara vill prata eller läsa sms med mobilen kan man låta Xperia Z Ultra ligga kvar i handväskan eller i fickan och istället använda Sonys lilla telefonlur - SBH52. Bluetooth-handsetet är utrustat med en OLED-skärm i vilken man enkelt kan se vem som ringer, ha koll på sin samtalshistorik och läsa sms. Handsetet fungerar även som hörlurar för musik och som en FM-radio. SBH52 kommer att finnas tillgängligt som ett separat tillbehör.

Sony Xperia Z Ultra går även att använda som ett digitalt anteckningsblock. Är man den som föredrar det handskrivna tar man bara en klassisk blyertspenna eller annan penna gjord av metall och skriver eller ritar direkt på skärmen.

Sony Xperia Z Ultra lanseras med Android Jelly Bean (4.2.2) och kommer i färgerna svart, vit och lila. Xperia Z Ultra börjar säljas i Sverige efter sommaren. Cirkapris och exakt datum för lansering kommuniceras senare.

* IP-klass 58= 1,5 meters djup i upp till 30 min

• sony
  • xperia z ultra

Sony Mobile Communications är ett dotterbolag till Tokyo-baserade Sony Corporation. Sony Corporation är världsledande leverantörer av tekniska produkter för konsument- och professionella marknader i ljud, bild/video, spel, kommunikation och informationsteknik. Med smartphone-serien Xperia, erbjuder Sony Mobile Communications Sonys bästa teknik, innehåll och tjänster samt enkel anslutning till Sonys nätverk av underhållning och upplevelser.

Claes Nyströmer

Presskontakt PR-konsult 070-341 46 49