​Över 100.000 burkar och flaskor storpantades på Hagby 2016

Pantamera Express-maskinen invigdes 8 oktober 2016 på Hagby Återvinningsanläggning i Täby. Under årets sista tre månader lämnade norrortsborna in 112 136 burkar och flaskor till återvinning.

Det gav 110 579 kr i pant varav återvinnarna valde att skänka 5 895 kr till Myrorna och 5 444 kr till Human Bridge. Dessa organisationer är SÖRABs samarbetspartners inom återbruk på bolagets samtliga anläggningar. Om du väljer att lämna dina gamla kläder och textilier till återbruk ser Human Bridge till att de får ett nytt liv liksom Myrorna ordnar så att dina gamla husgeråd, leksaker och andra prylar som kan återbrukas kommer till glädje hos någon annan.

Det finns tolv stycken Pantamera Express på olika återvinningscentraler i Sverige. På Hagby Återvinningsanläggning finns pantmaskinen direkt innanför grinden där även Förpacknings- och tidningsinsamlingens behållare finns.

- Vi ser det som en god service till kommuninvånarna att de kan lämna alla typer av avfall på ett och samma ställe, säger Johan Lausing, VD på SÖRAB.
- Det ska vara lätt att göra rätt och det känns naturligt att kunna lämna såväl saker till secondhand som förpackningar och pantburkar på en återvinningscentral dit du ändå åker för att lämna in ditt farliga avfall och grovavfall, fortsätter Johan Lausing.

Fakta

• Med storpantarmaskinen Pantamera Express tömmer du enkelt hela säckar med både burkar och PET-flaskor i ett fack. Maskinen räknar och sorterar panten på ett par minuter, därefter kan du välja att få dina pengar utbetalda till ditt PayPal-konto, via ClearOns betalcheckar som du kan handla för i din mataffär – eller att skänka panten till välgörande ändamål.
  • Varje år pantas drygt 1,6 miljarder burkar och PET-flaskor i Sverige.
  • När vi pantar sparar vi värdefull energi. Till exempel motsvarar fem pantade burkar fyra timmars datoranvändning och två timmars standby-tid.
  • 95% energi sparas genom att återvinna en aluminiumburk jämfört med att tillverka av ny råvara.

• återvinning
  • pant
  • hagby

SÖRAB ägs av 10 kommuner i Stockholms län och behandlar avfallet från nio av dessa kommuner. I SÖRAB-regionen bor nästan en halv miljon människor - tillsammans kan vi göra skillnad. SÖRAB erbjuder också industrier och andra verksamheter sortering, återvinning och behandling av avfall.