​Sundbyberg först med citynära lokal för både återvinning och återbruk

Nu öppnar en central lokal för återbruk och återvinning på Landsvägen 62 i Sundbyberg. Returpunkten blir Storstockholms första citynära återvinningscentral i miniformat. Konceptet är framtaget av avfallsbolaget SÖRAB. Tanken är att även du som inte är bilburen lätt ska kunna bidra till mer återvinning och till att saker cirkulerar istället för att de slängs.

Bakom Returpunkten i Sundbyberg, med verksamhet för både återbruk och återvinning, står SÖRAB som ägs av kommunerna i Stockholms Norrort, tillsammans med SAVAB - Sundbyberg Avfall och Vatten. Verksamheten är den första av sitt slag i Stockholmsområdet. Idén med Returpunkten är att den ska vara en kvartersnära central för återbruk där invånarna kan lämna in saker de inte längre använder men som kan vara till glädje för någon annan, som exempelvis husgeråd, porslin, böcker, verktyg, leksaker och fritidsartiklar. Du kan även lämna in mindre grovavfall och farligt avfall som batterier och kemikalier samt elektronik. Den nya verksamheten blir ett komplement till de större återvinningsanläggningarna som SÖRAB driver i regionen. Till Returpunkten tar du saker som du själv kan bära med dig.

-Returpunkten gör det enkelt även för den som inte har bil att minska avfallsmängderna och samtidigt öka möjligheterna till återbruk och materialåtervinning. Hit ska du kunna promenera för att lämna ditt avfall på vägen till tunnelbanan, biografen, gymmet eller matbutiken. Kanske hittar du också någon grej som någon annan tröttnat på, men som passar finfint hemma hos dig. Det ska helt enkelt vara lätt att göra rätt och bidra till ett mer hållbart samhälle, säger Johan Lausing, VD på SÖRAB.

I lokalen på Landsvägen finns även möjlighet att laga saker eller skapa nytt av gammalt material. En liten verkstad och ett syrum finns tillgängliga. Planer finns också på att ordna event med möbelsnickare, skräddare, reparatörer och designers för att visa vad som går att göra med saker som ofta kastas bort. Även skolklasser kan besöka verksamheten för att lära sig mer om återbruk och återvinning.

Returpunkten är ett pilotprojekt som testas under två år för att möta den alltjämt ökande urbaniseringen. Faller testet väl ut kommer verksamheten fortlöpa och SÖRABs mål är att öppna fler centrala Returpunkter i regionen framöver.

-Det är roligt att den första Returpunkten öppnar i just Sundbyberg. Staden arbetar aktivt med hållbarhet och Returpunkten passar väl in i det arbetet, genom att minska både avfallsmängder och bilberoende, säger Jan Jogell, VD på Sundbyberg Avfall och Vatten.

Fredag 24 maj är det invigning för politiker och tjänstepersoner kl 13. Verksamheten är därefter öppen för allmänheten från klockan 14. Men redan ikväll (23/5) från klockan 17, under Sundbybergs vårfest, går det att ta en smygtitt i lokalen.

För mer information:

Beatrice Tjärnhell, kommunikationschef SÖRAB, 08-505 804 05, beatrice.tjarnhell@sorab.se

Jan Jogell, VD SAVAB, 08-518 336 51, jan.jogell@savab.se

• sundbyberg
  • returpunkt
  • savab
  • avfallsminimering
  • återvinning
  • återbruk

SÖRAB är ett miljö- och returbolag som ägs av 10 kommuner i norra Stockholms län och behandlar avfallet från nio av dessa kommuner. I SÖRAB-regionen bor nästan en halv miljon människor - tillsammans kan vi göra skillnad. SÖRAB erbjuder också industrier och andra verksamheter sortering, återvinning och behandling av avfall.