Beckmans studenter ger HP nya mönster

Stockholm den 28 september 2007 - Beckmans studenter inleder höstterminen med ett spännande designprojekt tillsammans med HP. Mode, Form och Reklam-klassernas uppgift är att använda egendesignade mönster för att skapa utvalda heminredningsdetaljer och accessoarer. Slutresultatet kommer att visas under en utställning på galleri So Stockholm i Kungsträdgården den 18-21 oktober. En jury kommer att utse två vinnare som får möjlighet att åka och presentera projektet i Shanghai, där nätverket Shenet lanseras för att erbjuda designers en plattform för sina produkter på den kinesiska marknaden. - Det ska bli spännande att se hur Beckmans studenter utnyttjar HPs produkter och lösningar när de släpper loss all sin kreativitet. Det har aldrig varit hetare att skapa sin egen stil med personlig inredning och accessoarer. Vi tror att detta samarbete och utställningen kan visa heminredare - både professionella och amatörer - vilka kreativa möjligheter det finns för att förverkliga drömmen om ett personligt designat hem, säger Gunilla Lundqvist, marknadskommunikationsansvarig på HP. Till studenternas förfogande finns HPs datorer, skrivare och mängd olika tillbehör att använda för det kreativa skapandet. Förutom studenternas förslag på olika inredningsdetaljer med unika mönster som kommer att visas på utställningen så kommer även en begränsad upplaga av Skins, dekor för bärbara datorer, att produceras av HP med ett antal av de vinnande mönstren. - Vi tycker det är mycket roligt att få använda tekniken i kombination med det teoretiska och kreativa. Med den här uppgiften får studenterna testa sin kunskap från idé, mönster till en konkret produkt som ska kunna fungera i det verkliga livet, säger Annika Berner, ansvarig för reklam och grafisk form på Beckmans. Juryn består av: Margaretha van den Bosch, designchef, H&M Gunilla Lundqvist, kommunikations- och varumärkeschef, HP Magnus Fältman, creative director, Fältman & Malmen Tina Bjoreman, press och inredningschef, IKEA Sophie Mattsson, smyckesdesigner, SophiebySophie Carina Graf, butikeschef, Designtorget Ulrika Gyllstad, designer, Bantie Vinnarna kommer att presenteras under ett pressmöte klockan 15:00 den 18 oktober på galleri So Stockholm. Utställningen kommer att vara öppen för allmänheten lördagen den 20 oktober samt söndagen den 21 oktober. Det kommer då också ges möjlighet att köpa studenternas alster. För mer information, vänligen kontakta Gunilla Lundqvist, marknadskommunikationschef HP Sverige, tel: 08-524 90 400 Annika Berner, ansvarig för reklam och grafisk form på Beckmans, tel: 070-717 38 30 Om HP HP förenklar den tekniska upplevelsen för alla sina kunder - från hemanvändare till de största företagen. HP är ett av världens största it-företag, med en portfölj som spänner över skrivare, datorer, mjukvara, tjänster och it-infrastruktur. Fram till den 31 juli 2007 uppgick HPs omsättning, under de senaste fyra kvartalen, till 100,5 miljarder dollar. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på www.hp.se.